eftersnack Air Show 2004

Started by Obizzz, August 29, 2004, 18:49:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Obizzz

nu är jag hemma, var en trevlig dag med strålande solsken.

kul att träffa er allihopa, synd att ni fastnade i bilkö.

Magnus: vi gick bort och skulle prata lite mer med dig sen men då hade du redan åkt :)

BEQ: hur var det med ordningen i den där formationen egentligen?
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Magnus

#1
Nu är jag också hemma igen och Obizzz, synd och trist att de/ni andra fastnade i bilköer. Hoppas ni han se något i luften. Själv var jag tvungen att dra med VIP-herkan som drog 1620. Personligen kan jag säga att F18 prestandan alltid imponerar på mig när han kör sin fyrkant.. Rakt upp, plant, rakt ner. Team 60 överraskade iallafall mig men lite nytt på programmet.

Och dagens populäraste frågor: Är det en bomb där under flygplanet, och hur länge ska ni flyga Viggen.

Med min ringa erfarenhet så var det en väl genomförd flygdag. Vädret höll i sig, uppvisningarna höll god klass och det var trevligt folk på plats.

Dock så undrar man ju när en Flygdagsarrangör någonsin ska lära sig att folk vill ha en drick + korv kring lunchtid. Det var en gigantisk kö till de få ställena som sålde detta. Vi pratar flera hundra människor i en orm-liknande kö.

Och när det gäller Jasarna från F7 så satte vi alla i halsen när vi såg en del nyuppfunna manövrar i splitten...

Obizzz

Horizon berättade lite av det du sa på telefonen och det lät inte så roligt.

Berätta gärna mer när du orkar det såg inte så vackert ut ;)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Horizon

#3
Ja det var verkligen en fin dag! Tänkte skriva en lite längre resumé, men väntar tills i morgon. Nyss hemkommen efter X timmar i baksätet på en SAAB 9000 med träsmak och trött i skallen. Ska nog sova lite först. Godnatt! :)

Edit: Synd att vi inte hann fånga dig, Magnus. Jag var framme och frågade efter dig, men då hade du precis lämnat. Missade med fem minuter. =/

Vi hade laddat med massor av intressanta och svåra frågor. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Phlerp

#4
QuoteOriginally posted by Horizon
Vi hade laddat med massor av intressanta och svåra frågor. :)
Ja, är det en bomb ni har där under? :D

Intressant att notera är förresten att avstånden i Blekinge är gigantiska. Att köra från Karlshamn till F17, tog nästan lika lång tid som att köra från Göteborg till Karlshamn. Metropolen Kallinge tog närmare en timme att komma igenom med bil, vilket placerar den jämsides med storstäder som London, Paris och New York

Magnus

Det var synd att ni inte hann fram innan det hela var över för jag hade ju lovat Obizzz att när ni kom allihopa skulle ni få hoppa innanför staketet och kika lite närmare.

Horizon

Sådär, här kommer en liten sammanfattning av några saker jag noterade under söndagen (med reservation för att jag kanske inte får allt i rätt kronologisk ordning.)

Resan dit:
Gick väldigt fort... inte... :D Det gick undan mellan Götet och Karlshamn, men så fort vi inmundigat frukost på restaurang Gyllene Måsen (Phlerp, bistå mig med en bild här), hamnade vi i _världens_ bilkö på E22 mellan Karlshamn och Ronneby. Tidvis stod trafiken helt stilla och vi skakade liv i benen med små promenader utanför bilen. Bäst så långt var killen i bilen framför (en stor jänkare) som hindrade folk att köra om kön i omkörningsfilen till vänster om oss. De skulle ju ändå bara knö sig in framför oss längre fram i kön, när två körfält blev ett. Omkörarna blev arga som bin och skulle fram och prata med killen i jänkaren och vår bil lät högljutt höra arga kommentarer om ociviliserade människor som skulle sko sig på andras bekostnad. :)

Till slut var vi iaf i Kallinge och när vi passerade centrum började flyguppvisningen.

BEQ och hans vänner
Denna överflygning såg vi från bilen. Jag ska inte gå händelserna i förväg och säga vad jag vet, utan lämnar helt enkelt över till BEQ att redogöra för den något annorlunda uppvisning de bjöd på. Det såg iaf rätt tufft ut när fem Gripar stack iväg upp mot skyn och försvann. Var de tre sista hade tagit vägen har jag inte en aaaaning om... ;)

Lansen
Denna flyguppvisning såg vi också från bilen. Såg väl fint och vackert ut, men det var inga hisnande svängar piloten bjöd på. Gissar att han kanske var rädd att tappa vingarna om han drog för många g. :) Det var mest överflygningar och gungor, kanske någon looping också. (Med reservation för att jag hängde ut genom fönstret på en SAAB 9000 och såg allmänt nördig ut... kan ha missat något bakom träden.) :D

Draken
Gjorde inte heller något direkt spektakulärt, men det var verkligen kul att se den gamla maskinen igen! Minns med rysningar av välbehag min barndom, när vi badade på stränderna på norra Fårö och rotar med Draken patrullerade omkring och skyddade oss mot ryssen. :)

Viggen
Precis när vi hade parkerat mullrade Viggen iväg med sitt karaktäristiska ljud. Ack, så härligt det är när man riktigt känner i hela bröstkorgen att det hoppar och skakar av tryckvågorna! :) Viggen gjorde sitt "vanliga" program med loopar, gungor, rollar (tunnelroll också) och bl.a. en lågfartspassage. Vi var rörande överens om att det var det mest maskulina flygplanet på plats (med den läckande Tornadon på fin andraplats :)). Även här var gåshuden på plats och än en gång mindes jag min barndom på Fårö, med låga överflygningar av patrullerande Viggen. :)

Four ship á la Gripen
Fyra stycken Gripen gjord en vacker uppvisning där de hela tiden flög i tät "diamant"-formation. Gungor, loopar och lite annat smått och gott... Min vana trogen letade jag efter utländska besökare och försökte höra deras kommentarer om vår största stolthet. :)

Helikopteruppvisning
Vi fick se en blandad kompott av var Sverige har att erbjuda i helikopterväg. Först en helikopter X (är inge bra på deras beteckningar, men det var en sån där medelstor sak som liknade såna de hade i Vietnam :)) där piloten talade till publiken och berättade hur man manövrerade en helikopter. Sedan fick vi se en flyguppvisning med en pansarvärnshelikopter som gjorde lite tuffa manövrer, bland annat några spektakulära 540's där han flög rätt upp i himlen och sedan snurrade 540 grader i lodrät led och sedan flög tillbaka rakt nedåt. Vackert och stilistiskt! :) En Super Puma flög över och vattenbombade start- och landningsbanan. Skulle vara intressant att se hur blöt man blir om man står under en sån dusch. :) Innan uppvisningen med Lansen, Draken, Viggen m.fl. så hade en Hkp4 flugit över och släppt en bil (!). Detta hörde jag iaf berättas. :)

Vill någon fylla i om helikoptrarna så får ni gärna göra det, jag stod mest och väntade på de utländska bidragen. :)

F-16 från Holländska flygvapnet
Piloten gjorde en spektakulär take off, där han steg kraftig med full EBK samtidigt som han rollade kraftigt höger, så att vi alla kunde se rakt in i utblåset. Vackert! Uppvisningen som följde var jag faktiskt lite besviken på. Jag vet inte om det berodde på planets, uppvisningsprogrammets eller pilotens begränsningar, men inte gjorde han några särskilt upphetsande grejer. Mest det vanliga fast med rökgeneratorer på vingspetsarna. Gammal F-16 pilot som man är (mest Falcon 4.0) så väntade man på Viperns fantastiska svängprestanda och överlägsna dogfightförmåga, men den väntan blev lång. Den såg mest tung och gammal ut... :-/ Men de hade målat den riktigt vackert. :)

F-18 från Schweiziska flygvapnet
Detta var faktiskt dagens höjdpunkt! Jag har aldrig sett en F-18 göra uppvisning (har faktiskt aldrig sett den i verkligheten ens) och den här piloten bjöd på många sköna saker! Bäst var hans fyrkantiga looping, där han steg rakt upp för att plötsligt ställa planet "i taket" och sedan flyga horisontellt inverterat och sedan knycka till igen för att få flygplanet att ge sig av rakt nedåt. Mycket vackert! Enligt uppgift saknar F-18 alfabegränsare och det syntes verkligen under uppvisningen. Flera gånger såg piloten ut att börja på något som liknade en kobramanöver (även i svängar åt sidan), för att snabbt parera med spaken framåt. Lite fladder (något som liknade PIO) uppstod, men planet rätade snabbt ut sig igen. :) Uppvisningen avslutades med en högfartspassage där flygplanet nästan var på väg genom ljudvallen! Tydlig kondens syntes omkring flygplanet precis innan han tog upp för en brant stigning. Vi hurrade och klappade varandra på ryggarna och var överens (för det var vi väl?) om att det var mycket tufft gjort. :D Jag gjorde iaf nästan i byxorna av upphetsning. :p

Mirage 2000 från Franska flygvapnet
Fransmännen är alltid lika galna och den här mannen var inget undantag. Tuffa svängar med hög alfa kombinerades med lågfartspassage och en riktigt imponerande 5-g's buntsväng (hette det så BEQ?), där piloten rollade inverterat i hög fart och sedan steg (dök) rakt upp i skyn. Vackert och annorlunda. :) Värt att notera var motorn på Miragen. När piloten drog på full EBK fladdrade "lågan" betänkligt varje gång och det såg nästan ut som att motorn pumpade lite. Vi enades snabbt om att fransmännen hade monterat en ny sorts "multiexplosionsmotor" i sin uppvisningsmirage. :D

- - - - -

Puh, nu får jag nog ta lite rast och äta frukost, annars finns risken att jag faller ihop över tangentbordet. Skriver lite till senare... :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Phlerp

#7
QuoteOriginally posted by Magnus
Det var synd att ni inte hann fram innan det hela var över för jag hade ju lovat Obizzz att när ni kom allihopa skulle ni få hoppa innanför staketet och kika lite närmare.
Ja det var verkligen synd. Jag hade laddat kameran med nya batterier och minneskort. Antar att vi kunde skippat slutet på själva uppvisningarna om vi vetat att du var tvungen att sticka... Men det är inget att göra åt. Vi kan bara hoppas på att det kommer fler tillfällen. Fast med tanke på att Viggen är på väg att fasas ut antar jag att det inte är så troligt :-X