News:

No significant change

Main Menu

ADSL och delad lina...

Started by griffin, August 24, 2004, 13:37:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

Ja, jag kör mot DHCP ja. Det VET jag. Men hur kan jag dela lina med en switch? Det vet jag däremot inte.... (har en switch redan). Båda burkar kör XP och jag har lyckats konfigurera dem så att de ser varandras utdelade filer mha en wizard, men utan att veta vad jag egentligen pysslat med. Men dela internet har jag inte lyckats med hur jag än försökt. DCHPn i källaren delar bara ut till en burk i taget...

Vad jag då förstått är en router med DCHP till inte att krångla till det, det är bara att man får ett extra led men med flexibilitet. Men slipper jag köpa den är jag glad.
snappahead

Doc

Vilken taskig hyresvärd du har :( Ja då är det inget annat o göra, skaffa en Router, tex  
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=DI-604

griffin

#10
Ja, de är taskiga, jag vet! :-OO

Tänkte på nåt sånt, men har mest denna i kikarn för då får jag trådlöst med. http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=DI-604

Men siba verkar vara där jag köper den: http://www.siba.se/index.aspx?identifier=80191

Äh, länken funkade ju när jag klippte ut den. Hur som helst, siba skall ha 549:- för samma pryl som db tar 695:- för. Lite billigare.
snappahead

Magnus

#11
Har det inte med att du bara får ett IP-nummer och då kan du ju inte använda det samtidigt på två ställen. Jag gjorde så förut vet jag med en hub att jag hade de två datorerna i ett lokalt nätverk (som du har) och sedan båda uppkopplade med var sin sladd till en hubb. Det funkade men dock kan du ju bara surfa på en dator i taget då du bara har en lina utåt.

Är iofs rätt dåligt insatt i hur det hela hänger ihop själv men jag fattar inte hur en router skall få det att funka att surfa samtidigt på båda datorerna. Och om det räcker med en i taget så räcker det ju med en hubb.

griffin

#12
Ja, surfa en i taget har vi uppe och körandes. Problemet är att det *inte* duger åt oss. Vi har inte så mycket tid att sitta vid datorerna (båda borta dagtid och barn och hem tar resten av tiden fram tills de sover. Sen skall allt annat få plats efter 20-21 innan man stupar). Så det är ett kort tidsspann då vi båda vill kunna läsa mail, surfa etc.

Om jag minns rätt är en hubb mer eller mindre en grenkontakt, en switch en hubb med lite intelligens och på så vis effektivare. Routern kommer in när man som t.ex. jag behöver visa en dator utåt (då jag bara får ha en online) men ha flera burkar bakom den.

Och nej, jag tänker inte krångla till det mer än i onödan så extra nätverkskort blir det inte. Frågan är nu vad jag skall ha för  hårdvara. Jag är t.ex. osäker på hur bra räckvidd en trådlös har i vår lägenhet. Skall se om jag kan låna och testa först eller nåt sånt. Men om man för nån hundralapp extra får både trådlöst och vanligt routande så varför inte?

edit: det vi gör nu är att en surfar i taget. Vill den andra surfa, får den första koppla ned och alternativt göra en release för att släppa IP't snabbare så den andra burken kan få ett ip tilldelat. Som på den gamla modemtiden mao. Det går, men vi vill kunna komma åt nätet samtidigt. Jag laddar ju hem saker konstant och vill inte avbryta för världsliga saker som min frus mailande! :D :D
snappahead

Magnus

Är inte det bästa då att ringa sin ADSL-leverantör och försöka få loss två ip-nummer. Jag vet att det har lyckats för andra. Har man var sitt så borde det väl gå bara genom en hubb?

griffin

Jo, där har du en poäng. Det är värt ett försök. Men sen kommer vi till tidsaspekten... lär väl dröja dagar innan man ens kommer fram till dem, sen skall de fixa det med - om de nu går med på det.  Kanske kostar mer att få ett extra IP än en router, vem vet.

Men tack för tipset, skall göra ett försök iaf! Skadar aldrig. :D
snappahead

griffin

Nåväl.  Siba sålde en sån här för 500:- (vilket verkar vara prisvärt, de flesta verkar ta 7-800:- för den) så nu surfar vi båda samtidigt och min fru trådlöst. Äntligen får jag honka linan kontinuerligt :D :D
snappahead