News:

No significant change

Main Menu

ADSL och delad lina...

Started by griffin, August 24, 2004, 13:37:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

deBug

QuoteOriginally posted by ctrl


Nåväl ovanstående kollega kom med den förlösande frågan... Varför skiter du inte i wan-porten och kör 624an som en switch istället, bara slå av DHCP-servern och koppla in 510an i en LAN-port.... så får burkarna IP från 510ans dhcp via 624+SWITCHEN...

Originally posted by ctrl

Jepp, det vad det jag skrev.
"Du kan också prova att köra D-linken "baklänges" dvs koppla in den från en LAN port till en av 510:ans LAN portar via en crossover. Fördelen med det är att det borde fungera utan att disabla NAT och brandvägg eftersom den bör brygga LAN trafik transparent."

deBug

#26
QuoteOriginally posted by ctrl
lol.... Därför att du inte snackar så man förstår :p ;)
Jaha förstog du inte vad jag menade ?
Men blir jag för teknisk nästa gång så be bara om klargörande så skall jag nog kunna ta det på en enklare nivå.
Hur som helst du verkar ju och hittat en lösning som du är nöjd med även om det inte var kopplat som jag föreslog ser jag nu när jag läst ditt inlägg igen.

Din nuvarande koppling har fyra nackdelar.

1 Du kör Internet rätt ut på det trådlösa, vilket ju är helt OK om man gillar att vara utan brandvägg ;)  
2 Du kommer att få IP kollisioner när 510:an vill ha samma IP som din bärbara om du inte har en sådan där lyxig bredbands anslutning där man kan få flera IP nummer ? I så fall är det ju bara att köra på.
3 Din bärbara (via det trådlösa nätet) kommer att vara utan för brandväggen och dina andra datorer kommer att vara innanför brandväggen, de kommer altså inte kunna kommunicera med varandra eller utbyta filer.
4 Du kan inte ha mer är en trådlös enhet ansluten om inte du kan få flera IP nummer av din ISP

Koppla lungt!

//deBug