News:

No significant change

Main Menu

ADSL och delad lina...

Started by griffin, August 24, 2004, 13:37:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

Sweet! Yup, var sugen på det men budgeten var pressad och fruns nätverkskort klarar ändå inte mer än 11 så det kändes inte så angeläget att gå högre. Bättre signalstyrka sa en försäljare men tittar man på specarna är det marginellt så vi chansade. Nu sitter frun och surfar från köksbordet =)
snappahead

Jotte

QuoteNu sitter frun och surfar från köksbordet

... inte långt från spisen m.a.o......  fyyyyyy på dig Jens!!! :p :D

griffin

Det är ok om du genomskådar mig, bara inte hon gör det! :D :D

Fasen, måste hitta nåt bra spel som flyter på hennes laptop så jag kan få spöa henne i nätverksspel... Men det måste vara ett spel som hon *tror* hon är bra i åtminstone, så hon inte tröttnar! Skall se om jag kan få henne att lira Falcon, hon har gjort det förr! :p
snappahead

deBug

#19
QuoteOriginally posted by griffin
Tänkte på nåt sånt, men har mest denna i kikarn för då får jag trådlöst med. http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=DI-604
.

Ja det här är rätt sak för det du vill göra.

den kör NAT (Network address translation) som är det du behöver om du vill dela en lina och ett IP nummer till flera linor och IP nummer. Den har dessutom DHCP server så dina datorer får automatisk tilldelning av (lokala) IP nummer.

Personligen är jag lite avigt inställd mot D-links grejjor.
Hade nog helre satsat på en Netgear
Men D-links burk funkar också (men varför köpa Asiatiskt när man kan köpa Amerikanskt :D )


Lycka till !

//deBug

SledgeHammer

Vad gäller DLink vs. NetGear så måste jag lägga några års erfarenheter på NetGears sida. DLink är inte dåliga men betydligt ojämnare än NetGears produkter. När jag krängde prylar så var det betydligt mer returer på DLink än NetGear och vad jag har hört så håller det i sig.
Mvh  - Stefan -


Obizzz

jag har väldigt dålig erfarenhet av DLink, returnerade en produkt som inte fungerade och fick en lika dålig tillbaka 2 ggr. (nej det var inte fel på nåt annat i datorn)

Känner fler som fått dåliga saker från DLink.
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

deBug

#22
Quote
Originally posted by ctrl


            Har lite behov av support :-/

Har som sagt köpt tre stycken Dlink624+
En används av mig, hemma hos mig, fungerar utmärkt tillsammans med BBB adslmodem/tjänst. Den andra används av mina föräldrar tillsammans med Bostream adsl med fast ip.

Den tredje försökte jag installera hos en kollega igår, den skall sitta mot bostream istream adsl. Denna uppkoppling använder nått PPPoA eller vad det nu var... nåja det där hanterar modemet antar jag, burken som tidigare satt mot modemet hade dynamisk ip tilldelning så jag förväntade mig att modemet skulle ge 624an ett också... verkar inte så, försökte köra det PPPo? som 624an hade, fungerade ej. Försökte köra mot 10.10.0.138 eller vad det nu avr som skulle vara modemen(som också verkar vara en routers ip) kom inte fram.

Är lite vilsen nu, är det där speedtoch510 modemet eller vad det nu var också en router, vad innebär det, varför fick inte 624an ett ip??? allt fungerar när jag stoppar tillbaka burken direkt mot modemet igen.

burken mot 624an fungerar bra, kommer in på admingränssnittet ock så.
Tips emottages varmt. :)

PPPoA står antagligen för PPP over ADSL .
Jag har ingen erfarnehet av det, däremot av PPPoE (PPP over Ethernet)


Hur som helst, svaret på din fråga är : JA Speedtouch 510 är en router, och en brandvägg, och är gjord för att flera datorer skall kunna köra mot samma lina.
1 Strunta i D-Linken
2 Stoppa de andra datorerna i någon av de andra tre lediga Ethernet portarna på 510:an
3 Klart !
(Åtminstonde i teorin) ;)

Vill du använda trådlöst, skaffa antingen en ren Wifi Gateway att plugga i 510:an
eller
se om det går att slå av brandvägg och NAT på D-linken och bara köra den som en brygga via WAN porten (tvivlar på det). Koppla i så fall in den via dess WAN port till en av 510:ans LAN portar via crossover.
Du kan också prova att köra D-linken "baklänges" dvs koppla in den från en LAN port till en av 510:ans LAN portar via en crossover. Fördelen med det är att det borde fungera utan att disabla NAT och brandvägg eftersom den bör brygga LAN trafik transparent.
Har du inga crossover kablar hemma, prova med en vanlig kabel. Vissa moderna utrustningar har auto crossover. Det ser du snart på portindikatorn om det lyser och ser bra ut.


Lycka till!

//deBug

deBug

Fin liten bugg jag snubblade på när jag hade två stycken avslutnings tagar (/qoute)
Låste hela tråden !

Fixat nu.

//deBug