News:

No significant change

Main Menu

ADSL och delad lina...

Started by griffin, August 24, 2004, 13:37:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

griffin

Hej,

vad det gäller nätverk är jag fullständigt handikappad och behöver således hjälp. Har två burkar hemma men en lina (Telia ADSL just nu, gruppanslutning så inget modem i lägenheten utan i husets källare). Den ena burken kör trådlöst (och vanligt med om man så vill).

Nu tänkte jag låta de dela lina. Grävde på vinden och hittade en liten låda som jag tror är en switch. Kan jag dela lina med denna? Min gruppanslutning tillåter bara en dator uppkopplad så just nu måste jag koppla ned den ena för att koppla upp den andra. Jag kan få så att man delar filer/kataloger mellan de två burkarna men inte internet.

Om jag förstått det rätt måste jag antingen ha ett extra nätverkskort på den ena och låta den andra gå mot denna via internet sharing eller vad det hette. Eller så skaffar jag en router. Eller? Kan jag dela lina ändå?

Klart, en router kostar 600:- även med trådlös funktionalitet, men innan jag köper en istället för låddan hemma vill jag åtminstone veta varför... och skall jag sedan ha en router är det ju en djungel... vilka minor finns det?

Kan nån upplysa mig?
snappahead

Horizon

Enklaste sättet verkar vara att köpa en router. Den kopplar man ju till modemet och sedan tilldelas dina båda datorer var sitt IP-nummer på något smart sätt. :)

Mer än så kan jag inte, men jag vet att BEQ har sysslat med det där för ett tag sedan.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

BEQ

Föreslår en router. Jag hade lite strul förut med Telia och att dela en ADSL-anslutning mellan två datorer innan jag skaffade en router. Ibland fick den ena datorn all bandbredd, vilket blev rätt tråkigt.

Doc

Om jag förstår dig rätt så har du en nätverkskabel från en ADSL anslutning i källaren som delas med resten av huset? Om så är fallet så har du med all sannorlikhet redan en router i källaren, koppla in dig på den med ytterligare en nätverkskabel upp till dig, eller skaffa en switch eller hub för några hundra och koppla in sladden från källaren i den och ut till dina två datorer. Burken du hittade kanske är en switch, om där är flera nätverksanslutningar i den, oftast 5 eller 9, så koppla in den.

BEQ

Helt sant Doc. Tänkte inte på att han hade en gruppanslutning.

Magnus

Du kan få en hubb av mig gratis för en öl. Hubb + WinXP borde lösa problemet.

griffin

Jag har en gruppanslutning ja, men dessvärre inte tillhång till routern i källaren. Den är inlåst  och bara HSB har access.

Nåväl. Jag har läst på lite. För att utnyttja min switch måste jag ha ett till nätverkskort för att kunna dela linan. Lina in i datorns ena jack, lina ut till switch i det andra. Andra dator till switch. På med Internet Connection Sharing i XP.

Eller så köper jag en router och kopplar båda burkar till den. Det lutar åt detta. Siba säljer en D-Link DI-514 för 550:- och då får jag 4 jack, DHCP, trådlöst i 11Mbps (den trådlösa datorn har inte bättre mottagare ändå) och en massa annat. Det verkar vara den enklaste, bästa men ändå mest prisvärda lösningen. Alternativt ett nätverkskort till då, men då får jag inget trådlåst.

Nån som ser problem med detta? Jag har letat och kan inte se några hinder men jag kanske inte letat tillräckligt eller på fel ställen...
snappahead

Doc

Du har antagligen redan en router med DHCP i källaren, då behöver du inte krångla till det med ytterligare DHCP.
Kolla egenskaper för ditt nätverk, dubbelklicka på TCP/IP, om där står Tilldelas automatiskt IP nummer så har du redan DHCP, om där står ett IP nr, då har du ingen. Om du har DHCP kan du köpa en 4 port switch för under 300:-
Dubbla nätverkskort rekommenderas bara för dom som lever enligt principen "Varför göra det enkelt när det går att krångla till det" :)