Author Topic: 19" eller möjligen 21" skärm  (Read 6425 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jotte

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2268
    • View Profile
    • Email
19" eller möjligen 21" skärm
« on: July 21, 2004, 14:44:02 »
Sitter och kikar på ny skärm då min gamla börjar bli lite trött. Är det några speciell märken och bildrörstyper som man ska undvika? Vad är en bra dotpitch för dessa bildskärmsstorlekar? Andra tips mottages också tacksamt. :)

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Replying to Topic '19
« Reply #1 on: July 21, 2004, 17:19:53 »
Enda anledningen att jag skulle köpa en CRT är just den snabba uppdateringsfrekvensen i spel. Med min Eizo-TFT blir det lite suddigt när man spelar, men det kan man leva med nio gånger av tio. Däremot är en TFT outstanding när det gäller skärpa på bilden när man sitter och filurar Windows eller skriver en uppsats i Word. Ångrar inte en sekund att jag bytte till TFT.

Jotte, tänk efter först... ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

BEQ

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 873
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic '19
« Reply #2 on: July 21, 2004, 18:08:56 »
Jag har en Dell 21" i Luleå. Aset väger dryga 40 kg och levererade fantastiskt fina bilder tyckte jag förut - tills jag skaffade en 17" TFT till hemmet i Västerås. Nu är jag inte alls nöjd med Dellaset. Den är bara stor och i vägen. Snart går hem-pcavtalet ut och då blir det en till TFT. Det gäller bara att köpa en med hög uppdateringshastighet och hög ljusstyrka. Problemet med större TFT är att uppdateringshastigheten blir sämre med storleken. Jag tillbringade en hel del tid med att sitta på Pricerunner och Dustin och jämföra specar på olika märken för att hitta en skärm med bra egenskaper (och pris). Den jag har nu (Samsung 173T) upplever jag inte alls mycket ghosting (suddighet vid hög fps) på.

CRT = X-( :-X :-(


God jakt!

Jotte

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2268
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic '1
« Reply #3 on: July 21, 2004, 20:40:29 »
Tack för refektionerna killar. :)
Budgeten är väl tänkt att ligga på 2500-3000 sek, vilket jag märkte att  21" är uteslutet från, istort sett. Sitter framför en 19" skärm på jobbet och det är trevlig storlek på den.
Av precis det skälet som Erik nämner är jag tveksam till en TFT skärm, iallafall en som skulle hamna inom min budgets smärtgräns (vilken skulle vara högre än 3000 för en TFT pga dess prisläge jämnfört med CRT.)
Dessutom vill jag ha en skärm som klarar mer än 1280x1024 vilket är max för min nuvarande och dito, för vad det verkar, de flesta TFT skärmar.

En skärm som jag blivit intresserad av är denna
http://www.jmedata.se/start.asp?fromJS=product.asp||itemno=17751
« Last Edit: July 21, 2004, 21:00:28 by Jotte »

Jotte

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2268
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic '19
« Reply #4 on: July 21, 2004, 22:27:09 »
Yepp helt riktigt, det är den jag kikat på. :)

Attans jme som inte låter en direktlänka till sidor vad det verkar.

granQ

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1109
    • View Profile
    • Anrop
Replying to Topic '19
« Reply #5 on: July 23, 2004, 11:51:35 »
tänkte förslå en crt på netonnet.. köpte en 19 tum där.. kostade inte så mycke, funkar för mig iallafall. klar och fin bild, anledningen var att dom inte hade några 17 (ville ha 17 för alla lan) men nu hade dom inga 19 utan bara 17, men lite spontant så säger jag också köp tft. ju fler som köper, dessto mer kommer priset sänkas och då kanske jag tillslut får råd med en ;)
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Mr Jim

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1599
    • ICQ Messenger - 4575614
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic '19
« Reply #6 on: July 24, 2004, 11:29:25 »
Jotte>Har en Samsung Syncmaster 959NF med trinitron rör, klarar 1600x1200 i 85 hz och 1280x1024 i 100 hz, skarp bild som fan och finns att få tag på hyfsat billigt, ja just det är en 19 tummare också...om du tittar på sweclockers forum:et ser du att det är något av en favorit, vissar har problem men oftast är det för att dom skiter i att fixa inställningarna och tror allt ska funka direkt ur kartongen med deras kort etc. För den summa pengar du är villig att spendera finns det inte mkt bättre tror jag nästan

http://www.webhallen.com/prod.php?id=19796&ref=Buggy

Annars är ju TFT:er ganska mysiga men fortfarande väldigt dyra tycker jag. Akta dig för allt som heter DYnaflat eller liknande, trinitron eller diamondtron är det enda rätta på vanliga skärmar. Men en riktigt "bra" CRT 19" med trinitron rör går lätt på 4000-6000 kr.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Jotte

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2268
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic '19
« Reply #7 on: July 24, 2004, 13:19:43 »
BEQ & Horizonten, vad är det för TFT skärmar ni har?
BEQ, uppdateringen är det samma som svarstiden eller menar du Hz:en?