News:

No significant change

Main Menu

Aftonbladet

Started by Andreas, July 06, 2004, 16:42:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mr Jim

Magnus>Men du som är mästaren på sånt här, varför blev ingen F-117 nerskjuten i början av "andra" irak-kriget (1990-91), har inte läst någonstans att dom blev eskorterade av prowlers eller andra störflyg (i början av kriget när dom flög som mest uppdrag) och tydligen hade irakierna fruktansvärt mkt luftvärnssystem runtom Bagdad. Är det amerikanskt taktik att använda störflygplan även vid "first strike" med bara F-117:or och B-2:or exempelvis? Visar man inte på detta sätt att någonting stort är på G för fienden? Är bara nyfiken och det är väldigt intressant att läsa både dina och BEQ:s inlägg.

BEQ>Ja passiva informationsinhämtningssystem är rätt fräcka :)
Jag gillar skarpt Sveriges system med effektiv stridsledning(antar jag, kanske är dom bara jobbiga för er flygare ;)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Horizon

QuoteOriginally posted by Magnus


            Få flygplan har en låg radarmålarea ovanifrån.. ;)


Jag kan med glädje meddela att jag lyckats återskapa den berömda "raketen" även i LockOn! Nedan följer bildbevis på vårt nya jaktflygplan, nu även med riktigt låg radarmålarea ovanifrån! :)





Vänliga hälsningar från er testpilot Horizonten.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Magnus

QuoteOriginally posted by Mr Jim


            Magnus>Men du som är mästaren på sånt här, varför blev ingen F-117 nerskjuten i början av "andra" irak-kriget (1990-91), har inte läst någonstans att dom blev eskorterade av prowlers eller andra störflyg (i början av kriget när dom flög som mest uppdrag) och tydligen hade irakierna fruktansvärt mkt luftvärnssystem runtom Bagdad. Är det amerikanskt taktik att använda störflygplan även vid "first strike" med bara F-117:or och B-2:or exempelvis? Visar man inte på detta sätt att någonting stort är på G för fienden? Är bara nyfiken och det är väldigt intressant att läsa både dina och BEQ:s inlägg.

BEQ>Ja passiva informationsinhämtningssystem är rätt fräcka :)
Jag gillar skarpt Sveriges system med effektiv stridsledning(antar jag, kanske är dom bara jobbiga för er flygare ;)

Nu är vi inne och nallar på den berömda gråzonen om vad som bör spridas. Så som jag förstod det som kom inte F-117 in för än efter att luftherravälde som sagt var garanterat. Det sköts en otrolig mängd signalsökande robotar under det krigade du referar till vilket ledde till att få irakiska luftvärn vågade tända upp sina stationer. Den situation som F-117 blev nedskjuten är min teori (personliga) att det mest var ett turskott. Det sköts både hit och dit utan någon egentligen ledning då den hade blivit utslagen vid tillfället. När det gäller störning så är det inte all störning som talar om att "här kommer vi". Det finns många störformer som är till för att dels vilseleda alternativt dölja en ankomst. Alla är inte enkla brusstörformer som på de flesta radarstationer genererar en "bruspinne" som vi kallar det.

Du får väl pallra dig till Flygdagen i Ronneby i slutet av Augusti så kan jag förklara mer hur jag ser på det i person.

Magnus

QuoteOriginally posted by BEQ


            Alla samlas och knäböjer inför profetens profetior! ;) Ni har inte en baksits över så man kan hänga med ner?

Nja, det går bara en kärra ner vilken jag själv tänkte åka i.. order från högre ort att vi ska ta all baksitstid nu för tiden.. SAS till Luleå sedan 37 till Ronneby.. men så är läget. Tror det bara var en tekniker som skulle ner och han åker civilt tror jag. Du kan ju höra om det går en TP100 ner.

Horizon

QuoteOriginally posted by BEQ

Apropå inget, bästa insatsen gjorde F-16CJ föraren som sköt en HARM rätt in i ett patriot-batteri som låst honom, vis av vad som drabbat en F-18 och en Tornado något dygn tidigare. Undrar vad eftermälet blev på det... "Det var rätt, men fel"



Håller med där. Gissar att den piloten tänkte att det var bättre att "skjuta först och fråga sedan", eftersom Patriotkillarna verkade resonera på samma sätt... :-/
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Mr Jim

Magnus>Slutet av augusti? Hmm kanske det, finns det nån hemsida? :)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Obizzz

min inbjudan om övernattning här gäller fortfarande :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Magnus

Personligen (för att återgå till ämne typ 2 i denna tråd) så tycker den roligaste incidenten från första Iraq-kriget är när den Amerikanska F-18 blir nedskjuten och de smarta jepparna plockar ut transpondern, stoppar in den i ett eget flygplan och flyger rakt in i Amerikansk kontrollorerad luft tills en britt talar om för dem att det DÄR är ingen F18.. vad fan är det som pågår..

Det är vilseledning på hög nivå..