Labels i multiplayer med 1.02?

Started by KeyCat, June 20, 2004, 08:49:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Obizzz

en sak jag saknar är att kunan lägga in slumpmässigheter i editorn.
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

KeyCat

#17
QuoteOriginally posted by TrakDah
LO funkar visst i 98/ME...

Observera jag skrev "fungerar dåligt/inte alls"... Det var ett tag sedan jag snoka runt i det officiella forumet men 1.00 hade uppenbarliga problem med Windows 98-ME och nedanstående är saxat direkt ur 1.02 readme.

Quote
...
Unfortunately, Lock On, in certain configurations, works poorly under Windows 98.  Hence, make sure that you have installed and updated to one of these recommended operating systems: Windows 2000 or Windows XP.
...

Vad det gäller mission editorn så saknar även jag vettiga funktioner för att göra uppdrag mer slumpmässiga så att de även blir roliga att flyga för den/de som gjort dem. Sen var det något speciellt med MP mission där man var tvungen att  lägga ut WP för varje enskilt plan även om de ingick i samma grupp, men minnet är inte riktigt färskt här???

Vill du ha ett exempel på hur en bra mission editor skall se ut så ta en titt på den som finns i OFP!

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Lupson

Efter att ha fått hem 1.02 via USB en vecka efter att jag egentligen velat ha den hann jag köra en hel del igår.

Blev mycket F-15 och det hjälpte faktiskt att läsa i manualen. Hur RWR funkar visste jag ju sedan Falcon4, men TWS med numrering av mål tog en stund att lära sig. Dock ganska så effektivt att i ett head-on läge kunna slänga iväg ett gäng i snabb följd mot ett antal olika mål. Maddog verkar också vara skapligt modellerat. Prestandamässigt går det bättre än tidigare, helt klart - dock inte pefekt. Se min sig. iofs - burken är väl inte raketsnabb.

Editorn: Jag satte mig och byggde ihop en rejäl rysk strike med fencers, backfires, helikoptrar, frogfoots etc samt åtminstone 10 plans eskort (29:or, 33:or och 23:or) På västsidan koncentrerade jag mig på två baser som skulle försvaras av lite AAA och SAM:s. Lite statiska objekt (C-130, C-17 och norska F-16) och till sist scramblerotar från ett antal olika baser att möta upp. Det gick snabbt att lära sig hur editorn fungerade, lägga waypoints etc. Dock så är UI:t kanske inte helt inituitivt i alla lägen. Sen verkar alla plan vara tomma i grundutförande och man måste dessutom ange beväpningsalternativ per flygplan, inte per grupp.

Jag satte mig och min tvåa i varsin F-15 och flög för att möta fienden. Låga, men spelbara framerates fram tills dess att striden började på allvar i en ganska rejäl furball. Två gånger i rad idiothängde sig spelet med upphängda ljudeffekter etc. Skit.

Jag kommer hur som helst fortsätta köra LOMAC när lusten faller på (dvs. så fort jag kommit hem från jobbet idag), men som singleplayerspel är uppdragen för simpla och kampanjerna för tunna för att vara speciellt intressanta. Online med andra från nosig däremot - körandes genomarbetade coops - det kan nog vara en riktig höjdare! På torsdag kopplas mitt ADSL in, då hoppas jag kunna få ihop några av Er till lite online-LOMAC.

Men! Stort minus till krascher och en "ljusblåskärm" som jag också fick i ett kampanjuppdrag.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

TrakDah

QuoteOriginally posted by Lupson
[...]Sen verkar alla plan vara tomma i grundutförande och man måste dessutom ange beväpningsalternativ per flygplan, inte per grupp.

Om du skapar en flight med bara ett flygplan, sen gör klart hela uppdraget med detta enda flygplan, inkl bestyckning och allt så kan du enkelt fylla på med flygplan därefter som då får samma val.

Quote[...]men som singleplayerspel är uppdragen för simpla och kampanjerna för tunna för att vara speciellt intressanta.

Skapa fler och egna samt ladda hem. De som medföljer var tvugna att ta stor hänsyn till prestanda. Optimera efter ditt systems CPU (det är mest CPU som krävs för många objekt, bara du sprider dem över större områden så inte alltför många är i bild samtidigt)!

QuoteMen! Stort minus till krascher och en "ljusblåskärm" som jag också fick i ett kampanjuppdrag.

Kan jag förstå!
I våra tester hade vi med den version som släppt inte en enda cyan skärm eller frysning. Gör ett test: se om frysningarna försvinner om du helt tar bort SAMs (jag vet, tråkigt, men kolla och rapportera)

/TD

PS: vad har du för system?

TrakDah

QuoteOriginally posted by KeyCat
[...]Vad det gäller mission editorn så saknar även jag vettiga funktioner för att göra uppdrag mer slumpmässiga så att de även blir roliga att flyga för den/de som gjort dem. Sen var det något speciellt med MP mission där man var tvungen att  lägga ut WP för varje enskilt plan även om de ingick i samma grupp, men minnet är inte riktigt färskt här???

Vill du ha ett exempel på hur en bra mission editor skall se ut så ta en titt på den som finns i OFP!

Tack, jag vet nog vad jag vill ha ur en ME, och jag var mycket hård i min kritik mot GUI:t under alla år jag varit med (Flanker 2 t.o.m nuvarande), tyvärr för döva öron...

Du måste (idioti) skapa en flight per coop-wingman. I varje flight kan nämligen "human" bara spela som flygplan #1.
I ME finns ett enkelt sätt att importera/klona alla flighter. Kan användas ibland, men har man redan typ "meckat klart" med uppdraget och vill "bara lägga till en Human" så blir det körigt, jag vet. ED vet. Vi vet... Se ovan ang GUI-kritik.

Men bortsett från GUI:t måste jag säga en sak som missas i alla era inlägg, nämligen att ME är mycket kraftfullt. Det är bökigt och jobbigt, men man kan göra allt! - utom slump. Jag vet. ED vet. Vi vet...

/TD

KeyCat

#21
Bra att veta att editorn är kraftfull och att ED är medvetna om vad som saknas i den. Hoppas de åtgärdar det i framtida patch/produkt...

Eftersom ingen kommenterat det där med labels inställningarna så ställer jag frågan direkt till dig TD, vet du om det är möjligt att eliminera labels på fi?

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Lupson

TrakDah: Tack för tipsen! Blir klart smidigare att göra flighterna då. Jag håller med TD om att editorn faktiskt är kraftfull - man har rätt mycket olika tasks att välja på, lägga ett package med lite olika beväpningsalternativ och uppgifter går fort etc. Dock så saknar jag kanske möjlighet att gruppera färdiga enheter - säg ett "Mekaniserat kompani" med tillhörande "luftvärntropp". Nu får man pilla en del för att få ihop sammansatta enheter. "Hawk SAM site" finns ju t.ex. En annan schysst grej vore om man kunde copy-paste static objects.

Nu under kvällen har det hängt sig två gånger till...på ungefär samma vis. Dels en gång i mitt hemmagjorda uppdrag efter en stunds spelande, dels efter att först ha kört replay på "F15 extreme" och sedan "MiG-29 intercept". *SPOILER* när ens MiG-29:a kraschar i havet i slutet av den senare så fick jag en likadan hängning. Alltid så hakar någon ljudeffekt upp sig. Blir nog att ta hem senaste Catalyst och SB Live! drivrutiner när mitt ADSL kopplas in på torsdag.

Annars verkar verkligen hypotesen att det är CPU som är begränsningen stämma. Min framerate påverkas knappt av att gå mellan 800*600 och 1280*1024 förutom om man exempelvis är långt ut över havet över moln etc. Funderar dock på att köra 800*600 men kräma på med 4x FSAA och lite Anisotropisk filtrering också. Får se..

Min spec står i signaturen, har förutom det som står där har jag LOMAC på en WD 7200rpm HDD, ett vanligt standardaktigt 100 mbit Ethernetkort, PCI-modem och kör ett gammalt SB Live! PCI. Det som kanske kan vara ett problem är att processorn är klockad från 1800+ standard, 1533 Mhz till 1650 Mhz. Detta är gjort mha att fysiskt ha kapat bryggor på CPU:n, så det är inte aktuellt att klocka ner den. FSB är 100 Mhz.

Värmemässigt toppar CPU:n strax över 50 grader, chassitemp strax över 30.

Andra "spel" hänger väl sig nån gång de också, men inte i denna utsträckningen. Vissa kan man köra hur länge som helst.

Nu ska jag kolla runt lite på LOMACs forum. MYCKET segt forum f.ö, speciellt på modem.. :( :)
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

TrakDah

QuoteOriginally posted by KeyCat
[...]Eftersom ingen kommenterat det där med labels inställningarna så ställer jag frågan direkt till dig TD, vet du om det är möjligt att eliminera labels på fi?

Jag vet inte :)

Ska kolla på det - men ställ frågan i Ubi:s LO forum, där finns massor med tipsare!

/TD