News:

No significant change

Main Menu

Elite 2004

Started by Salsam, June 11, 2004, 08:44:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Magnus

#16
QuoteOriginally posted by Obizzz


            37E är ju mer korrekt än SK då det inte är något skolflygplan längre, att däremot säga JA om JA37Di är ju också ganska korrekt :)

Lite Viggen-historia. Från början fanns det AJ / SF / SH / JA och SK37. JA har haft sig egen midlifeupdate eftersom den skiljer sig en del från de övriga. AJ/SF/SH gjorde under 90 talet en uppgradering och blev AJS/AJSF/AJSH bland annat för att kunna ta RB15 och BK90. Dock förblev SK37 kvar då den bygger helt och håller i grunden på en AJ37. I samband med att målflygsdivisionen lades ner 97 modifierade man 10st SK37 till SK37E och gjorde den uppgradering från AJ till AJS samt möjliggjorde att baksits kan både vara i flyglärar- samt störoperatörsroll. Då döpte man om SK37 till SK37E vilket alltså inte har något med electronic warfare vilket jag faktiskt trodde i början utan det var så att säga nästa bokstav på tur. Eftersom JA hette D. Det fanns ju planer ett tag på JA37E osv.

Efter att sista TIS37 gått så tog ju F21 över flygplanen från F4 och även om de nu enbart går i störrollen så heter flygplanet fortfarande SK37E då det finns en möjlighet att modifiera tillbaka. Dock som jag sa så kallar alla det för 37E så..

Magnus

#17
QuoteOriginally posted by Salsam
Övningen var iaf skit bra och väldigt lärorik, dock tycker jag det kunder flygits lite "hårdare och tuffare" som under Focus :D

Snabb kommentar här bara. Den stora begränsningen för att flyga taktiskt under Elite är luftrumsbegränsningarna plus att det bor folk överallt. Det är inte så roligt att behöva gå på 600m som jag sa på rakbana och veta att man blir nedskjuten så visst du har rätt men det går inte.

Ibland i luften blev man helt chockad över hur mycket flyg det var samtidigt. Hade civiltrafik Boeing 747 passerandes 300m över oss en gång samtidigt som en annan passerade under. Vi fick 2min per slottid under 500 fot, det var allt. Så det gör det svårare. Under Focus i mars när man i norra Sverige kunde flyga i princip ett helt pass utan att se ett hus under sig ger lite andra möjligheter.

Så varför ha vi inte Europas största flygövning i norra Sverige nästa gång? Ja du.. hade vi som flyger fått bestämma..

Obizzz

Den där lektionen har jag ju redan fått i en annan tråd :)

tack igen !
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Magnus

QuoteOriginally posted by Obizzz


            Den där lektionen har jag ju redan fått i en annan tråd :)

tack igen !

Repetition är kunskapens moder.

Magnus

Jo sant, dock efterlyser kanske jag en mer SEAD övning där vi tar hit Tyskar, Britter, Italienarna, alla med Tornado. Kanske Amerikanarna med F16-CJ. Sedan omgrupperar vi hela LV6 till Jokkmokk och sedan kör vi hårt i 2 veckor.

Det är DET jag vill :D

Mr Jim

#21
Magnus aka störflygarn>Hehe, förstod det, ville bara fortsätta lattja/larva mig lite ;)
Det är alltid trevligt med folk här. Synd att man bor i Umeå, annars hade jag bjudit alla som velat på barbecue nåndag och blaskig amerikansk öl. Regnar nu, tragiskt.

BEQ>Den boken står i min bokhylla :)
Saken är väl sådan hur populära SÄPO är hos folket som jobbar tillsammans med dom exempelvis, eller hur människor uppfattar dom rent allmänt, iofs verkar dom ha tagit till sig mkt av kritiken och gjort en "hemsida" för att visa att dom är hyfsat snälla....jag är ju en sån som tror att man kan vara hemlig men endå en trevlig individ/institution, alltså engelskans "transparency"...iofs börjar väl gamla gardet på säpo och andra institutioner pensioneras ut nu med folk som växt upp med lite mer i skallen än bara kalla kriget. Eller så läser man olika utredningar om SÄPO:s effektivitet eller bara lyssnar på vad Leif GW Persson spyr ut för galla ;)
Lite mer kritiskt tänkande skulle inte heller skada, men det skulle behövas överallt i samhället(IB-affären anyone?). Jag menar de flesta förstår ju att det mesta som dom gör som är bra inte står i tidningarna men det känns endå som vissa tidningar inte bara spyr galla över de grejer de gör fel utan faktiskt följer upp t.e.x förvånansvärt TV4:as kalla fakta om de utlämnade egypterna. Men som vanligt så har en vanlig moraliskt styrd individ som jag väldigt lite att säga till om när det gäller utrikespolitik (den blir nog aldrig fullt demokratisk) eller saker som rör "nationens intressen" :)
Iofs tror jag att det är samma problematik du nämnde i "buller" diskussionen dvs att det kanske finns folk inom SÄPO som gärna skulle vilja vara mer öppna alt kanske undersöka mera vad som händer med person X om vi sänder denna till hans hemland utan att egentligen veta 100% vad denne gjort men pengar och intresse för detta är knappt existerande. Eller få folk som är kritiska till flygvapnet att komma och fika hos er (tänker då på tant Y som hatar allt utanför hennes fönster eller galen bonde Z :)

Som vanligt bär jag iväg, shame on me.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Obizzz

Här skiner solen :D

Tänkte jag skulle anordna grillkväll hemmavid när det är Air Show 2004 (dagen innan med övernattning)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Salsam

Precis vad jag tycker Magnus... Focus var kanon!
Dock var flygvapnet lite fega i sitt uppträdande :D :D :D  (med viss risk för att röra runt i geting boet)
Jag blev mer imponerad av flygningen där än nere i tyskland :D (åter igen stolt svensk)

Nästa år tar vi med Rbs 97 och då ska ni få :D