News:

No significant change

Main Menu

Elite 2004

Started by Salsam, June 11, 2004, 08:44:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Salsam

Efter att ha varit över trött och seg i huvudet, fick jag inte ihop det där med FTP och filmerna. Efter ha sovit på saken :-Z visar det nu sig att det inte är några problem alls :-OO att visa er filmerna.

Elite 2004 är en joint övning där flera länder övar dubbelsidigt med både luftvärns- system och EWA/SEAD- flygplan mot varandra. Lite som Focus övningen som genomförs inom Sverige.
Detta året ställde 13 länder upp, vissa bara med flyg och andra med Lv- system. Någon nation var bara med som observatörer inför deltagande nästaföjlande år.
Sverige deltog med 2 TK 37or, 2 Rbs 90, 2 PS-90 och ett IlLv (Insatsledning Luftvärn).
Övrigt fick vi chansen att titta på massor av Lv system, allt från Stinger till Patriot system (vilket kanske var mest imponerande för oss svenskar då vi saknar långräckviddigt luftvärn)
I stort gick övningen ut på att Luftvärnet skulle skjuta ner flyget :-OO och flyget skulle genomföra stör uppdrag (medans andra gick in och bombade simulerade mål inom området) men oxo rena SEAD/DEAD uppdrag direkt mot LV systemen och RR systemen.
Generellt måste jag lov orda våra svenska system och piloter :D Det var bara TK 37an som lyckade bra med att störa ut RR och Lv system och de fick oxo tidigt ryckte om sig att vara vassa internationellt. Även om RBS 90 nerskjutningarna först inte fick tillgodo räknas pga att det var "ett kort räckviddigt system" och likställdes med Stinger (lustigt att många länder använder stinger systemet ingen räknar med att träffa någonting med det, därför räknas alltide Stinger killsen bort :-OO ) Men efter att ha visat våra siktes bilder blev det snart ändring på detta och Sverige stod snart för majoriteten av "Killsen".
Varje kväll samlades all aoch dagens flygningar räcknades igenom och redovisades.
Lyckades attackflyget släppa sin last innan de blev bekämpade? Fick SEAD fix på Lv system och var dess RR aktiv när de sköt sin HARM/ALARM? Osv.
Över tiden genomfördes även olika störningar av kommunikationen av flera telekrigsförband.

Elite 2004 - Top Gun

Undenhet 90

Såå vilka flygplan har vi med i filmen då? :p

Obizzz

nu har man att tanka när man kommer hem då :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Magnus

#2
Salsam,

Vem är du? Jag undrar av ren nyfikenhet och utan att verka otrevlig så var det väldigt mycket faktafel i din beskrivning av övningen så innan jag korrigerar det tänkte jag bara höra vem du är. Det jag gissar är att du har anknytning till Luftvärnet men är du Yrkesofficer och/eller vad var din roll under Elite 2004?

Jag var själv med på övningen.

Dessutom som orientering är effekt ut av störning från SK37E hemlig information och något som absolut inte bör diskuteras/utvärderas i detta forum.

I väntan på svar så kan jag förtydliga vissa fakta:

1: Det var 18 länder med på övningen.
2: Vi deltog med 4st SK37E
3: Luftvärnet deltog även med LVKV 90.
4: Sedan håller jag inte riktigt med om beskrivning om vad övningen gick ut på. Syftet med övningen var planera/träna/utvärdera taktiskt uppträdande under realistiska former. Om nu man kan kalla det realistiskt när man ställer halva Europas luftvärn på några kvadratkilometrar.

Obizzz

"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Mr Jim

Magnus>Vi kanske ska göra dig till säkerhetsofficer här på forum:et ;)

Jag laddar ner, kommer säpo och plockar mig bjuder jag på fika.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Magnus

#5
QuoteOriginally posted by Mr Jim


            Magnus>Vi kanske ska göra dig till säkerhetsofficer här på forum:et ;)

Jag laddar ner, kommer säpo och plockar mig bjuder jag på fika.

Problemet är att det kan ge fängelse upp till 2 år (Brottsbalken, 19 Kap. Brott mot rikets  säkerhet). Om man dessutom är tjänsteman (I detta fall Yrkesofficer) kan det om det bedöms som ett grovt brott ge fängelse upp till 6 år. (Lag 1989:608 20 Kap. Om Tjänstefel.)

Ironiskt nog så är jag verkligen så långt ifrån en paragrafryttare man kan komma dock så värnar jag så klart om min lilla yrkeskategori och har blivit hårt drillad i hur hemligt det är.

Salsam

Jag ber er om ursäkt för det fakta fel som framgår i posten... Och no offence taken Magnus :D
Var lite trött och stressad på morgonen när jag postade inlägget. Bara så glad att jag kommit på att det faktiskt gick att posta filmer.
Jag deltog själv som Kadett under övningen och fick inte själv delta under debriefingarna och genomgångarna efter utan fick bara den "sålade" informationen på kvällen.
Ja Magnus har helt rätt, 18 nationer och inte 13. Och LvKv glömmde jag helt enkelt bort, trotts att jag såg den nästan varje dag :-/  Sorry alla LvKv killar ;)
Och Ja, det var en hel j-vla massa Lv system på väldigt liten yta... men de gjorde ett gott jobb i att samordna det hela, om man inte räknar holländarnas Patriot då ;) ;)

Helt rätt ang. Tk37orna - Det kanske inte bör diskuteras här, dock inte vad jag vet hemligt med att det är "bra skit" ;)  Och där slutar jag den utvärderingen :D


Kunde du inte hitta någon bättre bild Obizz? :-( ;)

Ive put a hold on the movies until further investegations are carried out ;)

Salsam

#7
Tillsvidare ber jag då er att inte sprida informationen vidare och tabort den tills vi rätt ut allt detta ordentligt :-OO *nervös*