Brittisk VK2-veteran recenserar AEP

Started by BEQ, May 31, 2004, 00:01:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Obizzz

När man läser fortsättningen på tråden inser man att inte speciellt många där inser hur ett VK2-flygplan fungerar eller vad spakkrafter och en människas förmåga att kontrollera dessa spelar för roll. :-OO
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Obizzz

#25
Som intressant fakta kan jag kanske nämna att i gripensimmen på flygvapenmuseum fick man dra ganska hårt (uppskattningsvis nästan 10kg) för att få fullt roderutslag, kanske BEQ kan förklara bättre och ge en mer exakt uppskattning :)

OBS! spakkraft bakåt inte åt sidorna :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

BEQ

39-spaken är väldigt styv, speciellt i tippled bakåt och där finns dessutom två lägen. Spaken är dessutom begränsad i rörlighet åt olika håll. Framåt och åt sidorna rör den sig inte speciellt mycket, medan den är mycket mer rörlig bakåt, vilket är fullt logiskt när man tänker på hur man flyger och vilka roderutslag som behövs. Bakåt finns dels softstop, vilket är den normala envelopen och ger man ytterligare kraft kommer man in i hardstop, vilket är ett rodertillskott avsett för nödsituationer. Styvheten i spaken är för att möjliggöra fina justeringar trots ett litet maxutslag. Jämför detta med äldre flygplan med roderlinor där spaken hade stor frihet åt alla håll. När man flyger simulator upplever man ofta spaken som väldigt tung att arbeta med, men det är definitivt inget man märker av i luften.

Jag har för mig att Trakdah beskrev känslan i spaken som "Det känns som att det sitter lod fyra meter ner". Trakdah får gärna korrigera mitt citat.


/BEQ

Obizzz

Kan tänka mig att det känns som att rörelsen påverkar mer när man flyger på riktigt då man får krafterna i kroppen också istället för att stirra på en skärm.

Hur hårt är det till hardstop? finns det risk att man drar den dit av misstag?

Max utslag bakåt ska visst vara 11 grader på Gripen.

källa: http://www.smb.nu/medlemskap/bocker/jas_39_gripen.asp

Känslan med realsimulators force mod påminner mycket om känslan i simulatorn med skillnaden att den bara rör sig någon millmeter.

Känslan i den rörelsen är lite som att böja på en lång återfjädrande metallpinne.
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

BEQ

Nej, det är ett ganska markant stopp innan hardstop.

/BEQ