News:

No significant change

Main Menu

Dumt, dummare, dummast...

Started by TrakDah, April 19, 2002, 18:19:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TrakDah

Fan vad dumt...

mus-funktionen på gasen är roterad 90grd fel om jag får säga vad jag tycker...

Om man tänker sig en vänster-tumstyrd trackball, så rör sig pekaren åt höger om man för vänster tumme åt höger (dvs bort från fingrarna/handen)
På samma sätt rör sig pekaren upp om man rör tummen bort från sig.

På Cougar är det tvärtom... :-(

Mini-musen är orienterad relativt vad som anses vara "upp" på gasen. Det innebär att man vid normalt grepp då man för tummen i den riktning som enligt track-ball är "höger" istället nedåt (relativt gasen)...

Gissa om det är bökigt att vänja om sig från "track ball" till "Cougar".

Och _detta_ är inte enkelt att fixa. Man får programera om varje skript för alla spelen :-( Typ alla andra axlar går att byta mot varandra, men inte dessa två :-(

/TrakDah

Mas

S!

Du kan sälja den billigt till mig om du vill  :)

Tänk på oss som inte få våra Cougar.  :-(


Mas EAF T

loke

QuoteOriginally posted by TrakDah


            Fan vad dumt...

mus-funktionen på gasen är roterad 90grd fel om jag får säga vad jag tycker...

Om man tänker sig en vänster-tumstyrd trackball, så rör sig pekaren åt höger om man för vänster tumme åt höger (dvs bort från fingrarna/handen)
På samma sätt rör sig pekaren upp om man rör tummen bort från sig.

På Cougar är det tvärtom... :-(

Mini-musen är orienterad relativt vad som anses vara "upp" på gasen. Det innebär att man vid normalt grepp då man för tummen i den riktning som enligt track-ball är "höger" istället nedåt (relativt gasen)...

Gissa om det är bökigt att vänja om sig från "track ball" till "Cougar".

Och _detta_ är inte enkelt att fixa. Man får programera om varje skript för alla spelen :-( Typ alla andra axlar går att byta mot varandra, men inte dessa två :-(

/TrakDah

Det är bara att gå in i kontrollpanelen och byta ut axlarna så får du som du vill ha det. :-)

TrakDah

QuoteOriginally posted by loke
Det är bara att gå in i kontrollpanelen och byta ut axlarna så får du som du vill ha det. :-)

JASSÅ??

Inte vad jag (miss)lyckas med... Har du testat och lyckats?
Du får gärna guida mig. Jag finns på 08-56434556

/TrakDah

ft

Hmm, har alltid kört med de inställningar som TM alltså gjort till default utan problem. Det är nog din tumme som blivit felkalibrerad av trackballen. Skulle sätta ganska mycket på att det är så IRL. ;)

Kom igen när du kört med de inställningar som jag skapade till mig själv när jag snabbslängde ihop en ny TM-profil nere på LAN:et! Uppåt uppåt, neråt neråt, framåt vänster... behöver jag tillägga att min snabbfix fick mig att flyga ett uppdrag med de motsatta riktningarna 90 grader från varandra? DÅ var det plötsligt jobbigt att bugga något på radarn! :D

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

TrakDah

QuoteOriginally posted by ft


Det är nog din tumme som blivit felkalibrerad av trackballen.

Man heter fan inte TrakDah utan anledning heller ;-)

Quote
Skulle sätta ganska mycket på att det är så IRL. ;)

Gör det knappast bättre... Kolla bara modellflyg eller vad-fan-som-helst: tumme höger, flygplan höger; tumme fram, flygplan ned; osv...

Men nu har jag dragit tummen ur led 90gdr så nu funkar det igen ;-)

Följande kodsnutt kan ersätta mus i varje tmj-fil, men man måste Rem:a bort den befintliga muskontrollen i så fall.
Rem ----------------------------------------------------------------
Rem --- Block to replace "use microstick as mouse (12,1)" equiv ----
Rem ----------------------------------------------------------------
USE ZERO_MOUSE
BTN T1 /H MOUSE_LB
MIX 2 11 MSY(10) MSY(7) MSY(4) MSY(2) MSY(1) MSY(0) MSY(-1) MSY(-2) MSY(-4) MSY(-7) MSY(-10)
MIY 2 11 MSX(10) MSX(7) MSX(4) MSX(2) MSX(1) MSX(0) MSX(-1) MSX(-2) MSX(-4) MSX(-7) MSX(-10)
Rem ----------------------------------------------------------------
Rem ---                      Block ends                          ---
Rem ----------------------------------------------------------------


/TrakDah

SledgeHammer

Men hallå... Flyga modellflyg med enbart tummarna?! Redigt tumme-pekfinger grepp ska det vara för bästa känsla! Fast ni flygplansnissar kanske inte behöver finliret? ;-)
Mvh  - Stefan -


Mr Jim

HAhaha. Självkritik ;)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com