Ajaj, ser inte bra ut... > Kongo

Started by Horizon, June 02, 2004, 18:22:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Ja, det är bara den där lilla flygplatsstyrkan där. Jag var riktigt nära att söka till den missionen som Räddningsman. Hade jag inte fått jobb på Volvo kanske jag hade suttit där med min flakjacket på nu... :-/
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

simon

Troligtvis inte efetrsom oroligheterna pågår ca 15-20 mil från "svenska" flygplatsen... ;)

simon

Hoppsan, upptäckte precis på mil.se att orolighterna har spridit sig till kindu...Ber om ursäkt!

F16_Petter

#4
Det var rätt typiskt, vi hade avrustat all utrustning förutom i princip en uniform med kängor dagen innan det blev oroligt.
Samma dag som vi alltså skulle åka hem så fick vi istället beskedet att vi skulle hämta tillbaka skyddsutrustning (skyddsväst, stridsväst, hjälm m.m)
Dessutom plocka ut vapnen, som vi lämmnat dagen innan och DESSUTOM fylla på alla magasinen med kulor som vi åxå hade plundrat dagen innan. Snacka om att vi hade blandade känslor...

Det vart en ganska orolig dag som o andra sidan aldrig blev allvarlig för våran del. Vi hörde däremot skottlossning några få kilometer därifrån, men vi blev som tur var förskonade.

Dagen därpå fick vi flyga till Entebbe, Uganda. Det skedde med en L100 från FN.

Härlig känsla att se en svensk C130 landa precis bakom oss i Entebbe, som eventuellt skulle flyga ut oss från Kongo om det blev värre.

Kändes som att Flygvapnet var att lita på faktiskt.. och det känner jag fortfarande.

Här e förresten ett litet filmklipp från just kongo som jag gjort:

http://flygflottilj16.se/files/FK02.AVI


Bax

Jävlar.. hade ni dealat med snubbarna i den Falcon/Caravell liknande saken att pressa ner den i climb out'en. :D
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Obizzz

schysst!

gillade särskilt överflygningen i slutet :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

F16_Petter

Ja vi pratade med kaptenen och han lovade att han skulle göra en lågflygning, men jag visste inte att det skulle bli sååå lågt.

Mest upphetsande jag gjort med kläderna på iaf...