Brittisk VK2-veteran recenserar AEP

Started by BEQ, May 31, 2004, 00:01:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jotte

Hehe va kul att den mannen faktiskt testat AEP. :) Hans testflygningsrapporter brukar citeras och missciteras hejvilt när folk slåss om vem som vet mest om plan X, Y eller Z prestanda. :)

En sak som leder till "konstiga" kontroller i IL-2 är avsaknaden, eller iallafall nästan totala avsaknad, av "controll surface forces" vilket bla leder till att det inte är några större problem att ta ur tex en 109:a ur en höghastighetsdykning.
Oleg har på karaktärisktiskt vis varit envis med att hävda att sånt inte kan modelleras realistiskt och därför utelämnats.

F16_Filur

QuoteOriginally posted by Obizzz


            Kan säga att det blev en helt annan upplevlse att flyga IL-2 med FSSB. Man har mer kontroll och det känns mer trovärdigt.

Vad menas med FSSB? Kan inte hitta svaret här i tråden.



Lama1


khalifa330

Jag är helt förvirrad angående FSSB,

1.
Vad jag har trott så är Cougar jojjen inte utrustad med force feedback från början och denna  mod förser den med denna kapacitet.

2.
Eller så har Cougar ingen force feedback alls och denna FSSB mod medgör att joysticken kan ställas in för olika känslighet beroende på hur mycket kraft man belastar den med.(ref ställa ner känsligheten så att ett barn kan använda den)

Fly Low, Hit Hard!

Obizzz

Khalifa: force sensor modarna (FSSB och FCC) gör att spaken blir nästan helt stel och instället för att mäta vinkeln på joysticken mäter den hur mycket kraft man belastar den med.

Jag vet inte vad som gäller för FCC:n men för realsimulators FSSB så kan man välja 4 olika nivåer på den. I lägsta läget så uppstår max belastning vid ca 2kg och i högsta läget är det runt 11kg. Själv har jag min på läge 2 av 4 som är ca 4kg för fullt utslag.

Sen kan man precis som på den vanliga cougarn lägga kurvor på signalen för att ändra hur den känns via CCP (Cougar Control Panel)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

khalifa330

Obizz,

Tack för förklaringen.

Tillbaks till topic: Artikeln var intressant.
Fly Low, Hit Hard!

F16_Filur

Klart inspirerande att få en inblick i div1 av flygsimulering. Men vilka ord står förkortningarna för?

FSSB = Force sensor stick b.... ??

FCC = ??

Obizzz

FSSB = Force Sensor Stick Basic

det ska komma en FSSC också som är Force Sensor Stick Cockpit

FCC = Force Controlled Cougar
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst