News:

No significant change

Main Menu

Filmer/Videosnuttar

Started by Mr Jim, May 23, 2004, 21:49:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Horizon

AVRO-RJ har jag flugit några gånger. Var det en sån i första länken? Jäkla hård sättning, man blir överraskad när vingarna sitter kvar. :)

Hittade en annan kul sak på temat intressant approach och hård landning. :)

http://www.youtube.com/watch?v=txPg4JwimE0
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Rivvern_

Vem bygger en bana på ett sådant ställe? Jag hade nog skitit knäck!

Mupp

På temat mysiga landningar, först en fin:
http://www.youtube.com/watch?v=LAljM7CaY10&feature=related

Sen en lite mindre fin:
http://www.youtube.com/watch?v=lhUO4pdGCf8&feature=related

Till sist en katt:
http://www.youtube.com/watch?v=nheqDASt7bg&NR=1


Fan, jag ska börja debitera jootoob för förlorad tid.

Rivvern_

Den där i mitten ser ut som mina landningar i IL-2. .Studs studs!

Horizon

lol, den där L-410'an måste haft duktig medvind? :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Brat

Har han inte nog så hög hastighet under inflygningen, ser ut att vara tvungen att trycka ned nosen ordentligt?
-Brat

griffin

Cool katt. :D
Ja jädrar, det var några studs där. Som sagt, man känner igen sig från simlandningar men damn, det där var realdeal  :P
snappahead

ft

Quote from: Brat on March 20, 2008, 00:17:03
Har han inte nog så hög hastighet under inflygningen, ser ut att vara tvungen att trycka ned nosen ordentligt?

Korrekt analys! Wheel barrowing, ett bra sätt att få galopp på ett flygplan och/eller slå sönder nosstället (som synes). Noshjulet i, nosen trycks upp, anfallsvinkeln ökar, flygplanet lyfter igen...

Faktiskt samma fenomen som gör det svårt att landa en taildragger. Landar man på huvudhjulen får man plötsligt stöd framför tyngdpunkten och nosen höjs. Voilá, tillbaka upp i luften. Tricket är att trepunkta, d v s landa urstallat. I Il-2 är det hopplöst eftersom flygplanen per automagi viker sig över en vinge så fort man kommer i närheten av en stall. Alternativtricket, bra i större sporrhjulsmaskiner, är att huvudhjulslanda dem och varsamt trycka spaken framåt i samma ögonblick som huvudhjulen tar mark. Ta dock en titt på avståndet mellan propellern och marken i flygande attityd på de flesta WWII-fighters och ni inser problemet där. Lägg till ett fält som kanske är lite guppigt och det blir spännande på riktigt.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus