Dålig Sit.Awareness?

Started by Lupson, May 18, 2004, 12:52:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lupson

Är det bara jag som tycker att ens Situational Awareness är ruskigt mycket sämre i LOMAC än i Falcon? Visserligen kan det väl delvis förklaras med att man är mer hemma i Falcon, knapptryckningar sitter bättre, bättre HOTAS-programmering, hur ex. RWR:n låter i olika lägen, mer användarvänlig UI till radarsystemet i F16 etc. Men ändå?

Är det flygplanstypernas skillnader? Kan det vara så att UI:t i ex. F-16, och i viss mån F-15 är bättre än i sina ryska kusiner? Bara en sån enkel sak som att RWR:n i ryssplanen sitter så långt ned att man oftast inte ser den i ens standard-cockpitvy?

Vad tror Ni? Är det LOMAC, flygplanen eller undertecknad det är fel på? Allting går på något vis så förbaskat fort i LOMAC. (Förtos fps:n då) Tycker alltid jag totalt tappar SA:n i en strid där med mer än 1 on 1 i stort sett. En enkel grej som hade hjälpt vore auto-trim - nu måste man ju hela tiden _flyga_ planen.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Obizzz

Jag har lite samma problem men vet inte om det beror på planen eller att jag helt enkelt är van vid F4.

Radiokommunikationen i F4 är ju suveränt dessutom det hjälper en del när man kan fråga Awacs så mycket man orkar.
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Swede

Jo I Falcon får man ju "hjälp" av radio trafiken att bilda sig lite SA.
Sen simulerar Falcon Datalänk vilket också hjälper till.

Har tidigare testat en version som hade IFF vilket hjälpte till ytterligare.



Tycker i LOMAC så har man bättre SA  i BVR i de ryska planen än US sidans.
Övrigt så är det lite klurigt med CAS uppdrag i A-10an och SU25'an utan "labels", vilket jag inte tycker om att använda.

BEQ

Det finns hopp för er märker jag. Själv lider jag också av dålig SA i LOMAC. Det känns mest som det beror på att jag får lägga får stor energi på att peka huvudet åt rätt håll. Jag har inte provat A-10 och Su-25 utan labels än, men jag kan tänka mig att det blir rätt intressant.

Sen är det ju inte direkt bra SA i de flygplan som modelleras.


/BEQ

KeyCat

QuoteEn enkel grej som hade hjälpt vore auto-trim - nu måste man ju hela tiden _flyga_ planen.

Det finns ett enkelt trick att "auto trimma"... Tryck på "H" tangenten (Alt Stabtn) två gånger efter varandra.

Själv har jag bättre SA i LOMAC tack vare 3D cockpitten, in/ut zoom och padlock funktionen (ungefär samma som i IL2 FB). Vet att alla inte gillar/använder padlock men det är till stor hjälp för SA i en dogfight så prova den. Tänk på att i 1.02+ är det (default) NUMLOCK som bryter padlocken.

En annan sak som är till stor hjälp när man använder padlock är att mappa en knapp så att man snabbt/enkelt tittar rakt fram för att snabbt/enkelt kunna räta upp planet. Har det själv så att så länge jag håller nere knappen så tittar den rakt fram och när jag släpper knappen återgår vyn till det padlockade objektet.

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

BEQ

Ja, det har jag saknat. Vilken knapp använder du? keyp_0 ger alltför zoomad bild, tycker jag. Vidare stör jag mig på att man måste mappa olika knappar för att skjuta robotar med väst resp östflygplan, liksom att det precis som du säger är en knapp för att padlocka och en för att bryta.

KeyCat

#6
Japp håller med, KP0 är alldeles för inzoomad för att vara riktigt användbar men som tur är kan man programmera om KP0+KP# vyerna efter eget behag.

Gör såhär:

Öppna  "\LockOn\Config\View\cockpit.lua" i tex notepad och ändra följande rader (OBS - står fel i 1.02 dokumentationen!)...

 DisableSnapViewsSaving = false
 UseDefaultSnapViews = false

Väl inne i planet gör du följande för att tex programmera om KP0+KP8

 1. Tryck KP0+KP8 (dvs KP0 + den du vill progga om)
 2. Släpp och vyn återgår till det den var
 3. Panorera och zooma vyn precis så som du själv vill ha den
 4. Tryck Alt+KP0 och den sparas

Därefter när du trycker KP0+KP8 får du din egendefinierade vy :p

Orginaltipset härstammar från TD så tacka honom ;)

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Obizzz

I dogfight tycker jag man har bättre SA i LO men BVR är Falcon bättre..
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst