News:

No significant change

Main Menu

ATi:s nya

Started by SledgeHammer, May 07, 2004, 07:40:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SledgeHammer

X800 tekniken

Ett test


Nå? Finns det nåt val längre? :)
Mvh  - Stefan -


SledgeHammer

Mvh  - Stefan -


KeyCat

#2
QuoteOriginally posted by SledgeHammer
Nå? Finns det nåt val längre?

Om du frågar mig så är inte ATI så självklart.... Både ATI och nVidia erbjuder med dessa senaste mycket bra grafikkort och beroende på vem (och vad) som testas har de ungefär samma prestanda vad jag kunna utläsa och bägge har sina för och nackdelar.

Kortfattat...

ATI X800
----------
+ Lägre effektförbrukning
+ Endast 1 power kabel behövs (AGP modelen)
- Inte stöd för SM 3.0
- Körs med högre klockfrekvens

nVidia 6800 Ultra
-------------------
+ Lägre klockfrekvens
+ Stöder SM 3.0
+ nVidia uppdaterar sina drivers mkt ofta
- Högre effektförbrukning
- Behöver 2 power kablar (AGP modelen)
- Större kort

Försöker bara vara objektivt och inte någon "fanboy" åt vare sig ATI eller nVidia. Den dag jag köper nytt grafikkort köper jag det som ger mig bäst valuta för pengarna. Om det sen blir ATI eller nVidia spelar mindre roll (samma sak med CPU, dvs Intel vs AMD) ;)

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

SledgeHammer

Det där minuset för SM 3.0 är ju diskuterbart... Finns det något spel som stöder det nu? Hur många finns det om ett år? Kommer dessa spel att vara ospelbara på ett ATi-kort?

Jag tror att ATis kort har en stor fördel i just att de inte behöver ett mindre kärnkraftverk för strömförsörjningen. Att de dessutom bara tar upp den kortplats de sitter i kan inte heller vara fel.

Jag måste säga att jag just nu gillar ATi mer än NVidia. Att de ofta släpper drivrutiner betyder ju inte att de alltid är bra men just nu fungerar ju både NVidias och ATis riktigt bra (här iaf).

Just tester med höga upplösningar, mycket AA och anisotropisk filtrering i spel har ju fallit ut till X800s fördel vad jag kunnat läsa på flera siter. Benchmarks ger jag lite mindre för nuförtiden (hmm... har nog alltid varit skeptisk men det är ju kul att tävla lite med polarna).
Mvh  - Stefan -


Lupson

X800 verkar äga riktigt hårt, som någon säkert har skrivit på Fragzones forum...

Seriöst ser det enligt HardOCP riktigt vasst ut, synd bara att resten av min rigg skulle behöva bytas ut för att få någon riktig glädje av ett sådant kort...
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

SledgeHammer

Samma här. *morrr*

Men Lidl säljer ju en hyffsad dator nuförtiden. (ajajaj, nu får jag ducka för Horizon...)
Mvh  - Stefan -


SledgeHammer

I den ingår det förvisso ett AIW 9800 men det kan ju förpassas till en TVdator =)
Mvh  - Stefan -


Mr Jim

\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com