News:

No significant change

Main Menu

Das Boot Uncut

Started by Mr Jim, April 20, 2004, 11:24:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

Vill minnas att den inte blev sågad. Tyckte dock den var aningen seg när jag hyrde den, men ska ge en ny chans nån gång.

Black Hawk Down blev väl däremot sågad (med rätta). Vore kul att få se en krigsfilm som bara är en krigsfilm. Inget anti-krig budskap och utan översentimental patriosism. Tycker "Bravo Två Noll" kom hyfsat nära där.

Phlerp

QuoteOriginally posted by F16_Filur
...Vore kul att få se en krigsfilm som bara är en krigsfilm. Inget anti-krig budskap och utan översentimental patriosism. Tycker "Bravo Två Noll" kom hyfsat nära där.
Har lite svårt att se hur det skulle gå till eftersom krig ofta bygger på översentimental patriotism. Och ska de det bli någorlunda trovärdigt brukar det automatiskt bli ett anit-krigs budskap. Krig har ju en tendens att fungera så.:-OO

F16_Filur

#10
Jo, men det går väl att göra en bra film av bara själva äventyret/uppdraget? På samma sätt som man gör en bra spionthriller. Och utan orealistiska publikfriande stridsscener.  Bara skala ner det svulstiga och överdrivna FX. Vad säger att en film måste ha sin beskärda del av sentimental musik som talar om för publiken vad den ska känna och gråtande anhöriga?

Bravo Två Noll (Bravo Two Zero - Andy McNab) följde boken rätt bra och är klart sevärd. En annan bra och trovärdig film var om finska vinterkriget (har bara för mig där finns två på det temat och blandar lätt ihop dem).

Det som driver de flesta att självmant vilja bli soldater är väl som alltid äventyret och utmaningen (bland annat). Risken för det egna livet är med i beräkningen. Det vore väl intressant att visa hur dessa personer egentligen fungerar (de väl förberedda och motiverade)! Krigsfilmer tenderar att ha den vinklingen att främst visa de som tvingas in i kriget utan tillräcklig träning och därmed det helvete de måste utstå. Där är de som bryter ihop, de som perverteras också några hjältar som behåller fattningen. Men krig är ju inte bara ett misslyckande, utan också en "mänsklig drivkraft" genom historien. Hela den grejen är något som fängslar oss. Man hycklar ju med det faktumet och missar liksom den seriösa biten i sin jakt på att få med alla avigsidorna. Tror knappast någon går och ser en krigsfilm för att lära sig att krig är fel;) .

Clark

Jag får säga att "Band of Brothers" är en helsikes bra filmatisering av WW2, och har svårt att tänka mig att det kan bli mycket mer realistiskt utan en massa sentimentalt skit. Likaså Saving Private Ryan. Båda dessa uppfyller väl dina krav Filur?
Das Boot och är också jäkligt bra, för att hålla oss "on topic".

Black Hawk Down är bra just därför att stridsscenerna är välgjorda och hyfsat realistiska, hur nära verkligheten den är vet jag inte och det lär vi aldrig få veta. Vem som än gör en filmatisering av en verklig händelse kommer att vinkla den åt något håll.

/C

Clark

\"There may be a slight ringing in your ears. Fortunately, you\'ll be nowhere near them.\" - Cecil - The Simpsons

AMD Athlon 1.2
1 GB RAM
MSI GeForce FX 5200 128 mb & Voodoo 3 2000 PCI
SB Live! 5.1

F16_Filur

#12
Har faktiskt missat Band of brothers:-OO Däremot kom jag på en till som håller måttet - "Behind enemy lines" <FEL, ska va Enemy at the gates>!!

Jag håller med om att BHD är en annorlunda film och att de jobbat med vissa scener. Ändå gilla jag den inte. Det är nog något av det här "amerikanska på fel sätt" som man får i ansiktet. Hehe, problemet är att den är amerikansk:p . Jan Aghed i sågade den på ett konstruktivt sätt.

Das Boot är mycket bra, en nästan perfekt film. Men tyskarna har något slags identitetsproblem efter VK2 och jag misstänker att det hindrar Wolfgang Petersen från att helt ge rättvisa åt en ubåtsbesättning från den tiden.

Saving Private Ryan var stundtals helt osannolikt bra. Men det hindrade ju inte regissören att ge mig små nålstygn av amerikansk skitsentimentalitet här och där. Tänker tillexempel på hur den börjar och slutar med veteranen som står och minns som genom en dimma bland en massa vita kors. "Jaaaa... vi som publik ska ändå förstå att krig är hemskt och meningslöst". Totalt onödig och misslyckad inramning IMHO. Sen en annan vidrig grej: när de äntligen tagit en av stränderna och radar upp några tyskar som fångar så står någon och viftar med en sexuddig stjärna i ett halsband och säger "Jew...." ???

Det jag menade förut var mer att göra en renodlad krigsfilm. Där man inte försöker göra krigaren till något annat än just krigare.

Clark

QuoteOriginally posted by F16_Filur
            Har faktiskt missat Band of brothers:-OO Däremot kom jag på en till som håller måttet - "Behind enemy lines"!!


Band of Brothers går ju på repris på TV4 på fredagar, så missa den inte en gång till. Det blir inte bättre. Dessutom är en uppföljare under inspelning, den utspelar sig i Stilla Havet.

Jo, Behing enemy lines var verkligen realistisk och opatriotisk... :)

/C
Clark

\"There may be a slight ringing in your ears. Fortunately, you\'ll be nowhere near them.\" - Cecil - The Simpsons

AMD Athlon 1.2
1 GB RAM
MSI GeForce FX 5200 128 mb & Voodoo 3 2000 PCI
SB Live! 5.1

Phlerp

QuoteOriginally posted by F16_Filur
Det jag menade förut var mer att göra en renodlad krigsfilm. Där man inte försöker göra krigaren till något annat än just krigare.

Kellys hjältar?:D

SledgeHammer

Phlerp: Huvudet på spiken! =)


"Blackhawk Down" följer väl ganska bra vad som hände enligt de som var på plats.

Filuren: Har du inte sett "BoB"?! Gör genast bot och boka in fredagskvällarna. Du har missat avsnitt nummer ett så du lär inte ha något problem att komma in i serien. Alla krigsfilmers hjälte alla tider måste vara... tadaaaa... Spears! =)

BoB bygger ju vidare på stilen som "Saving Private Ryan" drog igång. Personligen tycker jag att inledningen och avslutningen på "Saving Private Ryan" hjälper till att höja den det där lilla extra. Det visar på en man som hedrar minnet av sina kamrater och i just det fallet en kamrat som han inte kände men som lik förbaskat satte sitt liv före hans. Det finns nämligen en liten verklighet bakom filmen. Alla vita kors borde säga något. Tänk på alla som offrade sina liv för att vi ska kunna sitta här just nu och snacka skit om filmer som försöker skildra en bråkdel av vad de genomled. Och det där med judar och stjärnan... du efterlyste väl en film som är realistisk. Sådana saker hände, inte en gång, inte två gånger utan många gånger.

Även "We Were Soldiers" är en otroligt bra film som väl beskriver just det slag den handlar om. Om man vill slippa sentimentalitet och patriotism kan man ju alltid titta på... öh... mikrovågsugnen isf TVn.
Mvh  - Stefan -