News:

No significant change

Main Menu

Das Boot Uncut

Started by Mr Jim, April 20, 2004, 11:24:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Mr_Pyro

Mmm.... Stalingrad, klart trevlig film.

Kan för övrigt rekommendera Skammen (1968) av Ingmar Bergman. Den utspelar sig på Fårö/Gotland under ett större modernt krig. det förekommer en del svenskt militärt material i den som gör den klart sevärd. Få filmer har berört mig så mycket som denna just pga att den skildrar kriget i en välbekannt svenk miljö.

Läs mera på IMDB


mvh
/Mr_Pyro

Horizon

QuoteOriginally posted by Mr_Pyro
Kan för övrigt rekommendera Skammen (1968) av Ingmar Bergman. Den utspelar sig på Fårö/Gotland under ett större modernt krig. det förekommer en del svenskt militärt material i den som gör den klart sevärd. Få filmer har berört mig så mycket som denna just pga att den skildrar kriget i en välbekannt svenk miljö.

Läs mera på IMDB


mvh
/Mr_Pyro

Hmm, det där var intressant. Jag är ju nästan uppväxt på Fårö och Gotland så det ska bli kul att se lite bilder därifrån... om inte Bergmans åååångest kommer och förtar känslan såklart... :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Mr_Pyro

Mycket ångest blir det.. Tempot är väl inte det högsta med dagens mått mätt...klart sevärd iaf.

/Mr_Pyro

Phlerp

QuoteOriginally posted by F16_Filur

Vore kul att få se en krigsfilm som bara är en krigsfilm. Inget anti-krig budskap och utan översentimental patriosism. Tycker "Bravo Två Noll" kom hyfsat nära där.

http://www.iluminadosporelfuego.com/iluminados_flash.php
Vet inte om den här kommer att vara en anti-krigs film eller vara full med översentimental patriotism. Men det är rätt intressant med filmer om konflikter som inte gjorts så mycket film om. Jag minns fortfarande nyheterna när argentinarna "tog" öarna och Thatcher aka järnladyn valde att köra ut dem.

Jotte

På tal om Falklandskriget. Minns en dramadokumentär som handlade om en Gardist som led av post traumatisk stress . Det var lite minnesbilder blandat med prat hos psykologen vad jag kan minnas. Mitt minen av den är vagt men det som etsade sig fast var bilderna av hur han skjuter på fiender med en SLR försedd med bildförstärkar och hur han kommenterar "dead people are supposed to fall!!" när han får skjuta flera skott i fiender innan de dör/faller. Det handlade om slaget vid Mount Thumbledown. Någon som vet vad denna spelfilm/program hette?

Mr Jim

QuoteOriginally posted by Mr_Pyro


            Mmm.... Stalingrad, klart trevlig film.

Kan för övrigt rekommendera Skammen (1968) av Ingmar Bergman. Den utspelar sig på Fårö/Gotland under ett större modernt krig. det förekommer en del svenskt militärt material i den som gör den klart sevärd. Få filmer har berört mig så mycket som denna just pga att den skildrar kriget i en välbekannt svenk miljö.

Läs mera på IMDB


mvh
/Mr_Pyro

Fan den där kände jag inte till, måste införskaffas. Kan också rekommendera The Battle of Algiers, en riktigt grym rulle med mkt djup och inte bara fina effekter.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com