News:

No significant change

Main Menu

Das Boot Uncut

Started by Mr Jim, April 20, 2004, 11:24:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Phlerp

#16
"A Bridge too far" bygger helt och hållet på verkliga händelser och alla roller (som inte är statister) förutom EN amerikansk officer ska tydligen ha funnits i verkligheten. Men trots det tyckte kritikerna att den var orealistisk och allt för "hollywoodiserad". Själv störde jag mig på de tyska stridsvagnarna som uppenbarligen var ombyggda leoppard ettor... Men vad de skulle föreställa lyckades jag aldrig komma på.

Filmen rekomenderar jag iaf varmt.

SledgeHammer

Mvh  - Stefan -


F16_Filur

#18
Fan, jag har ingen mikrovågsugn... så då måste jag helt enkelt acceptera all sentimentalitet och patriotism som attackerar mig från alla håll. Bara att gilla läget. Och vara tacksam.

Band of brothers på fredag alltså.

Alltså de grejerna med Saving Ryan... vissa scener känns bara helt fel. Jag vrider mig. Ditt resonemang är logiskt Stefan, men jag kritiserar utifrån min smak. Det finns vissa åtbörder som bara kan åstadkommas av dagens Hollywood och som känns så totalt främmande. Tänk så mycket som förändrats i det landet sedan 1944. Väldigt mycket har gått snett där sedan dess, och det återspeglas i filmindustrin. Har svårt att tänka mig att jag skulle ogilla vissa enstaka scener lika starkt om motsvarande film gjorts 1940 -  (nån gång innan det vulgära fullständigt tog överhanden).

Behind enemy lines <FEL, ska va Enemy at the gates> kändes väldigt annorlunda och teatralisk till en början men den växte allteftersom man kom in i den. Hur menar du den är orealistisk Clark? Den bygger också på verkliga händelser, och där förekom dueller mellan prickskyttar på östfronten. Den är bara gjord utifrån ett annat koncept än man är van vid.

Clark

Hehe, du syftar nog på "Enemy at the Gates" och inte på "Behind enemy lines". Den sistnämnda är en standardactionfilm med lite snygga flygscener i början med Owen Wilson i huvudrollen... :)

http://www.imdb.com/title/tt0159273/

http://www.imdb.com/title/tt0215750/

Enemy at the gates har jag bara sett en del utav, och den verkade riktigt välgjord. Jag gillade attacken i början, tillräckligt mycket för att installera IL-2...

/C
Clark

\"There may be a slight ringing in your ears. Fortunately, you\'ll be nowhere near them.\" - Cecil - The Simpsons

AMD Athlon 1.2
1 GB RAM
MSI GeForce FX 5200 128 mb & Voodoo 3 2000 PCI
SB Live! 5.1

F16_Filur

Ja, du har rätt - jag menar såklart "Enemy at the Gates". ;) :D

Fattar inte var jag fått den andra titeln från.... men den fanns visst på riktigt ändå:) .

Lupson

Apropå fina krigsfilmer har jag originalversionen av "Okänd soldat" (Tuntematon Sotilas) liggande på hårddisken.  Far min har berättat att stridsscenerna i filmen ansågs så realistiska av svenska försvaret att den visades för värnpliktiga som (avskräckande?) exempel på "riktig" strid under 60- och 70-talet. Det gjordes också en senare version någon gång på 70-talet, men den är inte riktigt lika bra enligt vad jag hört.

Dessvärre är "min" version inte textad och finska kan jag inte så jag har bara tjuvtittat lite. Den finns att beställa som DVD (med svensk text) via nätet har jag sett, men den var hiskeligt dyr om jag inte minns fel. Så om någon har subtitle-filer för filmen (SVCD) liggande så får Ni gärna skicka mig ett PM....

Har ni inte läst boken är den ett måste för varje militärhistoriskt intresserad nordbo.

Tunna röda linjen gillade jag, lite lagom filosofisk...

"The longest day" är inte så dum den heller, speciellt i mastodont-genrén.. :).

Däremot tycker jag varken "Full metal jacket" eller "Apocalypse Now" är riktigt så bra som kritiker vill få dem till. Visst har dom trevliga inslag - men som krigsfilmer är de överskattade.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

Den tunna röda linjen är bäst i bokform, men filmen lyckades faktiskt få med väldigt mycket av känslan ändå. En film jag sett flera gånger och gärna ser igen. Visst må den vara lite seg ibland, men man behöver väl inte bli överöst med action stup i kvarten för att tycka att en film är bra? Nä... då kan man lika gärna sätta sig och slötitta på pekoralet Black Hawk Down ... :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Phlerp

#23
EDIT: Ja, så var det det där med att läsa inläggen ordentligt innan man lägger ett svar . :-OO