News:

No significant change

Main Menu

Viggenbok och Lansen-CD

Started by F16_Filur, April 07, 2004, 03:15:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

Ähm... jag har ett litet tips vad gäller att förebygga att sånt händer när man skriver lite längre grejor. Ibland när man klickar "skicka" på vissa forum så sänds aldrig meddelandet och det går inte att backa till sin text heller:-( .

Lösning: Emellanåt man skriver markera allt med CTRL+A, kopiera sen med CTRL+C eller CTRL+X. Skulle nåt hända finns texten i Urklippshanteraren och klistras lätt in med CTRL+V. Vill man vara riktigt säker kan man kopiera den till en tillfällig TXT fil också.

En aning omständigt, men i längden mindre frustrerande än att förlora nåt man kanske suttit med 15-30 minuter. Det är ju alltid den gången man inte tar med paraplyet som det börjar regna.

------

En liten not. Den text som finns i Urklippshanteraren finns ju kvar där för alla användare efter dig också. Kopiera då ett nonsensord när du är klar så det rensas. Fast har adminen installerat ett prog som samlar de trettio senaste urklippen i ett bibliotek är det inte till större nytta.

Obizzz

Ja jag brukar också köra på filurs metod när jag tänker skriva något längre..
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Phlerp

Kom vi inte ifrån ämnet lite nu? :-/
Jag är nyfiken på vad BEQ hade att säga om jetmotorer  

Obizzz

"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Horizon

QuoteOriginally posted by Obizzz


            Ja vem är inte det :)


Fan Åbis, det är bra mycket nonsensposter från dig nuförtiden... Försöker du komma ikapp eller vad är det frågan om!? ;)

Ursäkta att jag fortsätter med trådkapningen. Åter till ämnet (i.e. Obizzz, posta inget svar på mitt inlägg... :D ).
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Obizzz

hehe det är lugnt jag ska inte svara...

(Horiz: jag har ju en bit kvar till Sledge :) )
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

BEQ

Försöker rekonstruera mitt försvunna inlägg:

RM12 är precis som Phlerp säger en dubbelströmsmotor. RM6, 8 och 12 liksom alla "moderna" RM har axialkompressorer. Tekniken går ju framåt. Jmf fpl 35 och 39. I 35 upptas nästan hela skrovet bakom föraren av motorn, vilket knappast är fallet i fpl 39. Jag tror att RM6 är nästan dubbet så lång som RM12, men ändå har RM12 fler steg och högre kompression än RM6. Inte så konstigt kanske när det skiljer en 25-30 år mellan konstruktionerna.

RM12 var egentligen en interimslösning för fpl 39. Man tog den kraftigaste motorn som då fanns på marknaden och som skulle kunna passa i ett fpl av 39:s storlek, nämligen F404. Dessutom modifierades den av Volvo Flygmotor för ökad dragkraft (ca 20% mer vill jag minnas) och bättre enmotorsäkerhet = bättre på att klara fågelkollisioner. Tanken var sedan att när en kraftigare motor kommit ut på marknaden skulle man ta den. Jag har "hört" att när 1999 års "svarta hål" i försvarsbudgeten dök upp, var man två veckor ifrån att lägga en order på F414, den motor som sitter i Superhornet. I övrigt har man pratat om EJ200 och EJ230 och nu senast talade man om F-22:ans motor (minns ej beteckningen) vilken skulle ge bra mycket bättre dragkraft och därtill lägre bränsleförbrukning. Jag tror dock att vi kan glömma allt sånt nu, när man nu kommer att låta kval-baksits 39D och 39E/F och 39G/H gå plankan.

Någonting sådant hade jag plitat ihop tidigare.


/BEQ

Magnus

QuoteOriginally posted by BEQ
när man nu kommer att låta kval-baksits 39D och 39E/F och 39G/H gå plankan.
/BEQ

Jag har inte riktigt gett upp hoppet ännu... :)