News:

No significant change

Main Menu

Viggenbok och Lansen-CD

Started by F16_Filur, April 07, 2004, 03:15:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

Tänkte bara informera dig om att jag just lagt sista biten av mitt 1000-bitars pussel av en panzerkampfwagen III..... nä... det gällde att Vickers är var detsamma som akan m/47D. Jag blev lite förbryllad när du skrev det först. I mitt huvud lät det som om du plötsligt talade om ett annat vapen, men jag ser att det är en lite långsökt tolkning nu.

QuoteOriginally posted by BEQ


            Jag får definitivt inte ihop pusslet?  Vadå pussel?
/BEQ


Sen var det nog så att de visst hade att oroa sig för splitter. Har återigen ett vagt minne av att Hartmann fick nödlanda bakom fiendelinjer efter kommit för nära en IL-2. Och han var inte den enda. Kunde han komma under planet sköt han mot oljekylaren (radiator? :-o ), om de flög för lågt mot vingroten. Det är faktiskt rätt bra modellerat i IL2/FB. Kommer man hyfsat nära ett plan av den typen och skjuter koncentrerad eld mot vingroten med så bara 7.92mm behövs inte så mycket. Problemet är om det skjuter tillbaka samt att hastighetsövertaget måste vara ungefär noll.


Hartmann story

QuoteThe trouble started when they started flying combat missions together. Grislawski immediately noted that the newcomer was one of those who thought they were going to "shoot together a Knight's Cross" in no time. Hartmann barely had started to leave his place behind Grislawski's aircraft to direct his Bf 109 against an I-16, when his earphones seemed to explode:

"You bloody idiot! What the hell are you think you're doing? I'm your leader! Get back in place or I'll shoot you down!"

Grislawski kept cursing over the R/T all the way back to base, and when they had landed, the Oberfeldwebel gave the Leutnant a dressing down that he would never forget. Then - in front of the sweating Hartmann - Grislawski turned to his friend "Paule" Rossmann and said:

"Oh man, this is too much! What a baby they have sent us! Just look at his face - like a cute little boy!"

From then on, Grislawski never addressed Hartmann otherwise than as Bubi, "Little boy."

Hartmann proved to be extremely individualistic, and von Bonin definitely knew what he was doing when he assigned a vigorous and harsh worker's son as Alfred Grislawski as his teacher. The men at Soldatskaya used to gather around the radio equipment and listen to the R/T communication with amusement when Grislawski and Hartmann were out on combat missions.

"Are you so anxious to die, Bubi?"

"I'm sorry, sir!"

"Don't you 'sir' me, look after your tail instead!"

"I'll nail you for this, Bubi!"

"I'm sorry!"

"Your mother will be sorry!"

But finally, Hartmann learned the name of the game. On November 5, 1942 he achieved his first victory - against an Il-2 from 7 GShAP.

Last Note: This was the beginning of a long a deep friendship, which would last until Erich "Bubi" Hartmann passed away on 19 September 1993.

On 19 September 2003, incidentally to the day 10 years later, his friend and teacher Alfred Grislawski passed away.


BEQ

Hmm, finns det någon bok om Hartmann?


/BEQ

F16_Filur

#58
Ja, kan rekommendera en som heter "The blond knight of Germany".

Även "Luftwaffe Fighter Aces" av Mike Spick.

F16_Filur

Uppdatering "The blond knight of Germany":

ISBN 0-8306-8189-2

av Raymond F. Tolliver och Trevor J. Constable (den är från 1970)

Jag hittade den hos www.Stenvalls.com

Finns även den del andra om man söker här:
http://www.margie-bookshop.se/

SledgeHammer

#60
Kanske kan vara nåt i den här tråden eftersom han var på tal!


Bild!

Min yngsta bror är i Normandie nu, var där under 60års-dagen.
Mvh  - Stefan -