News:

No significant change

Main Menu

Viggenbok och Lansen-CD

Started by F16_Filur, April 07, 2004, 03:15:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

#16
Tror jag har frågat dig lite om den motorn förut BEQ, och hoppas du inte har nåt emot att detta citeras som ett komplement till vad du nyss skrev. Vet inte om det finns fler 39 piloter här än BEQ? men hur viktigt känns det egentligen för er med en uppgraderad motor? FV har väl ändå sedan 35-epoken byggt på (helt) andra koncept än "värsta prestanda" för att kunna lösa uppgiften.

MVH/Fredrik

QuoteF404 och F414 har samma dimensioner och fästen, men F414 är ca 25% starkare och bränslesnålare.

Quote... F414 är konstruerad för att man med så få ingrepp som möjligt ska kunna montera den där en F404 suttit. Dock är den 10 cm längre.

BEQ

Man kan väl säga att vi har en önskelista på förbättringar och den står ganska högt upp. Annars fungerar den utmärkt. T o m så bra att Volvo Flygmotor har fått permittera folk på underhållssidan eftersom den behöver mycket mindre underhåll än vad man tidigare trott. Den är också rent allmänt mycket driftsäker.

Beträffande värsta prestanda har väl Flygvapnet ofta koncentrerat sig på värsta prestanda på områden där andra inte tittat - t ex datalänkar, enkel klargöring, enhetsflygplan, skydd genom spridning - vilket kunnat kompensera för annat.

Magnus: Ja, vi hoppas ju alla.


/BEQ

Phlerp

#18
Hur stor är egentligen skillnaden mellan RM12 och F414? Jag läste någonstans att mycket av de förändringar som gjordes på F404 till RM12 kan hittas i F414. Är inte helt säker, men som jag förstod det så var Volvo Aero ansvariga för en hel del av de grejerna.

F414 ger ju något mer dragkraft men betyder det att den inte är fysiskt större en F404? Jag antar att det måste vara så eftersom man överhuvudtaget funderar på den som atlternativ tll RM12 men jag har inte lyckats hitta några uppgifter om det.

Edit: Det hade varit lite coolt om man kunnat stoppa in F136:an och kapa fenan, men jag antar att den motorn inte får plats i Gripen ;)

BEQ

F414 är som namnet antyder 4,14 m lång och då kan du ju gissa hur lång F404 är. Jag vill minnas F414 är konstruerad för att kunna använda i stort sett samma fästen som F404, men jag är inte säker. Men antagligen skulle den modifieras för svenskt bruk och som vanligt skulle man väl höja effekten en aning.

/BEQ

F16_Filur

QuoteDet hade varit lite coolt om man kunnat stoppa in F136:an och kapa fenan, men jag antar att den motorn inte får plats i Gripen

Varför skulle man kapa fenan? Du menar i flygplanets längdriktning då?

Intressant att en amerikansk tillverkare valt metriska beteckningar.

Phlerp

Motorn jag syftade på är den de kommer att använda för F-35:an. Det var någon som spekulerade för några år sedan i att man med en motor med thrust vectoring (som det så tjusigt heter på engaliska) skulle kunna kapa fenan och dels få ett mycket mera "stealthigt" flygplan och del minska luftmotståndet... Hur som helst slog det mig att jag är inte säker på att F136 kommer klara något annat än att rikta jetstrålen bakåt eller neråt och därför inte skulle fungera så bra för att svänga i sidled.... Får nog fråga ryssarna om vi kan få låna deras motorer isf.

Phlerp

Var det inte NASA som fick problem med någon Mars-sond där delar av utvecklarna använt feet och inches medans de andra kört med metersystemet? :D

F16_Filur

Imperial units är totalt vansinne.

Problemet med F-35:an är att den är för ful. Hoppas den aldrig blir av. Vore säkert en fördel för 39 export i så fall.