News:

No significant change

Main Menu

Viggenbok och Lansen-CD

Started by F16_Filur, April 07, 2004, 03:15:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

Ni vet att det ganska nyligen kommit ut en ny bok om Viggen vad? Skriven av Sven Stridsberg och utgiven av Frank Stenvalls Förlag i Malmö. Den är en klar höjdare och en slags utökad utgåva av tidigare Flygplan 37 Viggen av samme författare. Tillexempel finns en hel del om JA37 här som inte alls ingick i den förra. En intressant sak är att läsa om motorvalet. Saab ville ha Bristol Olympus, samma motor som sitter i Concorde! (är väl för övrigt det enda passagerarplanet med efterbrännkammare?), men Flygförvaltningen bestämde sig för P&W JT8-D pga av lägre bränsleförbrukning (måste menas utan EBK då)och mindre underhållskostnader.

Om nån vill förklara - JT8-D är alltså en dubbelströmsmotor vilket skulle vara lämpligare för Viggen. Varför, och vad innebär skillnaden egentligen? Olympusmotorn är en enkelströmsmotor.

----------

Sen köpte jag också Lansen multimedia cdÃ,´n från SMB. Jag hade sett den om SAAB21R förut och Lansen verkar klart bättre. Har bara tittat rätt flyktigt på den än men den är definitivt ingen besvikelse. Snyggare upplägg tycker jag och initierade berättelser från flygförare. Tyvärr nästan dubbelt så dyr som Viggenboken men antar att upplagorna är små. Har för mig att serien ska fortsätta med övriga stridsplan från FV.

Phlerp

#1
En dubbelströmsmotor innebär att man efter lågtryckskompressorn leder en del luft förbi högtryckskompressorn, brännkammarna och turbinen (därav namnet eftersom man har två luftströmmar). Denna luft som sammanförs med den andra efter turbinen hjälper till att kyla men syresätter även utgångsluften så att en eventuel EBK (som ju är fallet med RM8) blir mer effektiv. En dubbelströmsmotor får dock av naturliga skäl en större diameter, vilket är anledningen till Viggens brutala "bullighet" i jämförelse med den slanka draken.

Intressant att nämna är att P&W JT8D som ju är grunden till RM8 bara sitter i civila plan som DC9 och 727:an. Märkligt att vi inte fick exportera den till Indien :-OO


Edit: En dubbelströmsmotor, med eller utan EBK, ger även bättre effekt på låg höjd. Såhär retrospektivt var det ett bra val att ta en dubbelströmsmotor.

F16_Filur

Tack, det var intressant. Detta till trots, enligt någon på SoldF forumet så lär aldrig Viggen varit kapabel till överljudsfart på riktigt låg höjd. Man kan i så fall fråga sig hur fallet var med Draken på samma höjd?

BEQ

Hmm, SoldF......  :-OO

Dubbelströmsmotorer är också mycket mer bränsleeffektiva och är svårare för IR-robotar att låsa på.

Bra beskrivning av Phlerp. Man brukar prata om bypassförhållande, hur stor del av luften som leds förbi motorns centrala delar. Om du tittar på en modern civil jetmotor på t ex en 737 så är fläkten mycket större än kommande steg i kompressorn. Detta för att skicka en hel massa bypassluft och därigenom få mycket bättre bränsleekonomi.

En dubbelströmsmotor har nog egentligen oändligt mycket fler fördelar än en enkelströms, förutom på hög höjd, men det får man leva med.


/BEQ

F16_Filur

Kejj.. men motorn som sitter i Gripen då - är den enkelströms eller? Verkar ju rätt slank om man säger så.

Phlerp

#5
RM12 är en bypassmotor också. Iofs har ju motorutvecklingen gått framåt sedan Viggen byggdes men RM8 ger klart mer dragkraft än RM12. Fast å andra sidan väger Viggen betydligt mer än Gripen och behöver därför en stark motor. Men trots allt så skulle väl RM12 varit klart starkare än den är nu om det varit helt upp till piloterna.

Om jag inte minns fel så var det inte heller meningen från början att Gripen skulle ha F404:an som ju RM12 bygger på, utan den skulle ha bytts ut innan planet började serietillverkas. Så blev det nu inte av vad jag har för mig främst ekonomiska skäl. Samma skäl som väl ligger bakom att Man fortfarande inte bytt motorn även om man pratat om det flera gånger. Läste någonstans att man funderade på att stoppa in EJ200 som sitter i Typhoonen.

Edit: Som lite kuriosa kan nämnas att Ghost-motorn (RM2) som sitter i J29 har en kompressor av centrifugaltyp, därav det flygplanets bulliga form.

BEQ

Gaaah... skrev ett långt svar och sedan tappades förbindelsen och meddelandet försvann. Orkar inte skriva om.


/BEQ

Phlerp