Viktigt: kan nån besvara detta ang Viggens radar?

Started by TrakDah, April 02, 2004, 23:00:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TrakDah

QuoteHello TrakDah,

A couple of quick questions.

(1) AFAIK the F-15C and Gripen both use mechanically steered phased array antennas. Viggen on the other hand uses a twin-reflector Cassegrain more similar to the MiG-29 and Su-27.

Andrey [ED] is interested to know if the Viggen radar used any roll-stabilization, if there were any mechanical limits, and if they applied to the lock mode as well as scan. Do you have any contacts with such info?

Kan nån somvet besvara detta? Vi är mycket intresserade av detta svar

Tack på förhand
/TD

Swede

Det där med radar kan nog vara knivigt att på reda på :-OO
ska kolla igenom mina pärmar om det råkar finnas nått, men jag tror det nog är i den hemliga delen.

SledgeHammer

Mvh  - Stefan -


TrakDah

Varför inte?

eller

Därför!

:-P

Hur som hellst, för att få bättre förståelse för vad som händer med en "normal" radar vid roll. Typfall:
Planet har rollat 110 gdr. Radarn är då rollad/roterad 110 gdr mot flygets rollriktning. Planet fortsätter nu mot 180 gdr.
Radarn kan inte rotera emot längre (mekanisk upphängning) så den återtar sin "neutrala position" med "upp" relaterat planet och bygger upp en ny bild (piloten vill flyga uppochned av nån anledning) - är det ihuvudtaget detta som händer?
Nu, i processen då radarn "neutraliseras" händer troligen 1 eller fler av nedanstående saker:
1a. allt blankas och bilden töms på blip:ar tills dess att den återuppbyggs
1b. radar bibehåller "blip:ar" men dessa liksom förskjuts på bilden iom att radarantennen roteras. (måste se skumt ut)
2. Eventuellt låsta mål tappar radarn  låsning på och återger bara vanliga "blip:ar" utan info under rotationen.
...eller?

Det finns många osäkerhetsfaktorer rörande "normala" radar som väcker för mig och oss och ED helt nya frågeställningar, och dessutom sånt som jag aldrig sett diskuteras under alla mina år inom/med flysimmar.
Vi vill slippa spekulera i vad som händer för att få det rätt. Och Viggen har sannoligt ett liknande system som det Su/MiG har, eftersom de har samma sorts radar (parabolantenn).

Detta är sånt ingen annan sim nånsin simulerat och det man kan läsa sug till i flygmanualen för Su27 och MiG29 ger bara delar av sanningen. Dvs den talar om vad effekten blir, men inte exakt vad som händer.

/TD

ft

Känns som ett typiskt exempel på information att inte sprida för vitt och brett, även om systemet är på väg att fasas ut. Börjar folk fråga om radarförmågan, låt gärna en liten varningsklocka ringa någonstans!

Mvh,
  /Fredrik

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

TrakDah

Mitt enkla svar på det ft: Äääääh!

Det handlar inte om spjutspetsteknologi eller nåt sånt. Jag tror säkert svaret finns "där ute", bara man frågar rätt personer. Och att fråga och debatera dessa frågor kan aldrig bli hemligt. Inte för mig.

/TD

Andreas

#6
JA-37D-radarn är väl ganska "het"? :-OO (eller är det mod. D?)
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

TrakDah

Det vässentliga är att jag efterfrågar inte specifika uppgifter utan ett beteende. Dvs att Saab/Sverige/Militären får gärna behålla antalet grader sv för sig själva. Det jag vill åt är vad som händer :)

/TD