3G nätet överflödigt

Started by Jotte, April 01, 2004, 09:23:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jotte

Ny svensk upptäckt gör 3G onödigt

Alla 3G-master kan rivas eftersom vanliga GSM-telefoner kan skicka rörliga bilder. Svenska forskare har utvecklat den nya tekniken.


   Grafik
SÃ¥ kan du se film i din GSM-telefon.  
ââ,¬Â¢ Se grafik






Forskare vid Kungliga Tekniska högskolan, KTH, har sökt patent för en uppfinning som kommer att glädja både alla mobilägare och dem som fruktar utbyggnaden av 3G-master.

- Vår uppfinning visar att 3G-utbyggnaden är helt onödig. Vi skulle kunna börja riva masterna redan i morgon, säger forskaren Hubert Hochsztapler till DN.

Hubert Hochsztapler är egentligen verksam vid institutionen för nanoteknik, och kom uppfinningen på spåren av en ren slump.

- När jag skulle programmera min video en kväll råkade jag ta min mobil i stället för fjärrkontrollen. När jag hade knappat in Show View-numret upptäckte jag till min förvåning att jag kunde se filmen på displayen på min gamla GSM-telefon.

Redan nästa dag började Hubert Hochsztapler och hans kolleger på institutionen undersöka var gränserna för GSM-nätet går.

- Vi upptäckte att man kan göra samma saker med en GSM-telefon som med en 3G-telefon: surfa på nätet, skicka rörliga bilder och prata i videosamtal.

3G-telefoner använder en högre radiofrekvens än GSM-telefoner. Hubert Hochsztapler och hans kollega Veiko Huiputtaja hittade en genväg till det högre frekvensområdet. De kallar fenomenet för en tunneleffekt.

- Inom kvantmekaniken betyder tunneleffekter att partiklar gör saker de egentligen inte kan - tar sig igenom en vägg, till exempel. På samma sätt har vi fått GSM-mobiler att "tunnla upp" till högre frekvenser.

Forskarna fann att det räcker att skaka lätt på en GSM-mobil för att ge den den extra energi som krävs för att nå upp till 3G-frekvensen. Effekten blir allra tydligast på skakiga tåg eller bussar.

- Själv är jag så skakhänt att jag inte behöver någon hjälp att få i gång mobilen. Men Veiko, som är ovanligt lugn på handen, måste sitta i en buss för att knuffa i gång sin GSM-mobil, säger Hubert Hochsztapler.

En 3G-telefon kostar i dag flera tusen kronor. En utgift som enligt Hubert Hochsztapler är helt onödig.

- Köp den bara om du tycker att den är snygg, eller vill ha en lite större display.

Varför har ingen upptäckt detta tidigare?

- Jag är övertygad om att mobilindustrin redan känner till den här möjligheten, men att de försökt mörka den i rent vinstsyfte. Folk har ju investerat så mycket pengar och prestige i utbyggnaden av 3G-nätet, säger Hubert Hochsztapler.

Du kan själv testa Hubert Hochsztaplers uppfinning genom att knappa in Show View-numret (numret som står efter varje program i TV-tablån, och som talar om för videon vilket program den ska spela in) för ditt favoritprogram på en GSM-telefon samtidigt som du skakar den.

Program i SVT, TV 3, TV 4, TV 5, Eurosport och ZTV fungerar på alla telefoner, men program i TV 1000, Canal+ och BBC kan bara ses i mobilmodeller som tillverkats efter år 2001.

Maria Gunther Axelsson



Källa DN


Och vilken dag är det idag då?

Mr Jim

Titta på bilden, vad står det ovanför den? :)
Undra om det är en miss eller avsiktligt
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Clark

QuoteOriginally posted by Mr Jim


            Titta pÃ¥ bilden, vad stÃ¥r det ovanför den? :)
Undra om det är en miss eller avsiktligt

Haha, så oerhört klantigt om det är en miss faktiskt.
Det känns som aprilskämt är lite väl lätta att upptäcka nu för tiden.

/C
Clark

\"There may be a slight ringing in your ears. Fortunately, you\'ll be nowhere near them.\" - Cecil - The Simpsons

AMD Athlon 1.2
1 GB RAM
MSI GeForce FX 5200 128 mb & Voodoo 3 2000 PCI
SB Live! 5.1

khalifa330

Gick faktiskt på det tills jag kom fram till hans tes om Showview och Mobiltelefonen.

Fly Low, Hit Hard!

TrakDah


Clark

Clark

\"There may be a slight ringing in your ears. Fortunately, you\'ll be nowhere near them.\" - Cecil - The Simpsons

AMD Athlon 1.2
1 GB RAM
MSI GeForce FX 5200 128 mb & Voodoo 3 2000 PCI
SB Live! 5.1

TrakDah

LOL! Nu ser jag! :)
Det är själva "Window title", och inte bilden i sig - det hade jag helt missat. hehe

/TD

SledgeHammer

Uj, det är ju DET datumet idag. Man kanske skulle passa sig lite framåt kvällskvisten :-)
Mvh  - Stefan -