News:

No significant change

Main Menu

Corsair minnen och ASUS

Started by Bax, March 14, 2004, 11:17:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SledgeHammer

Sätt en multimeter i vägguttaget och se efter om spänningen sjunker. Här har jag varit nere i 210V...

Men om jag kommer ihåg rätt så brukar det hända saker först nere kring 170-180V (empiriskt utprovat vid gammla hederliga copy(och demo)-partyn när de STOOORA förstärkarna kopplades in och började ljuda vilket medförde en svart bordsrad).
Mvh  - Stefan -


Bax

lol:D
Nåja köpte nytt nätaggregat men..... samma fel.
Har pånätet fått uppfattningen att många har samma problem och ASUS rekomenderar Corsair C2 minnen istället för LL. C2 specsen är 2-3-3-6 istället för 2-3-2-6 - kan ju vara så att moderkortet inte riktigt är "up to it" - synn isåfall på ett MB med såbra rykte.

Där var snack på nätet om ett hårdvarufel (lödning som blev klämd av kylflänsen och kortslöt ) men på mitt kort som är revision 2.0 så är det felet åtgärdat.

Har nu slängt i ett gammal geforce grafikkort för att se om det spelar nån roll. Nästa grej blir att gå bakåt i BIOS versionerna lite.

Har iallafall kört minnestest och modulerna har skött sig perfekt.

Har inte tid med sånt här SKIT
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Maverix

Quotekajkar ur då samtliga hushåll i området lagar mat och ser på Bullibompa


LOL:p

Maverix

Bax

#19
Skiten har snurrat problemfritt med gamla GF 4 kortet ???
Och så hittade jag det här mellan raderna i ATI's hjälpfiler:

Data corruption may occur if the Large System Cache feature is enabled in Windows XP.

For complete details see; http://www.ati.com/support/infobase/4217.html

This symptom does not occur on all systems. The key ingredients that lead to this symptom may include:

    - System Memory greater than 512 Meg. (1 gigabyte of RAM is common)
    - Large NTFS disk volumes. And multiple large volumes. (60-100 gigabyte hard drives possibly in RAID arrays)
    - AGP graphics with large AGP resource requirements (AGP aperture greater than default)
    - Large file transfers

Dom ger oxå några förslag på motåtgärder så just nu provar jag att öka "system page" memory i registret.
När jag installerade windows så hade jag bara AGP aperture på 64 Mb i BIOS och endast 512 MbRAM vilket kan ha justerat windows registret för lågt.
En annan intressant detalj är att prollen måste jobba betydligt mer med ATI kortet med 256 M ram än GF 4 med 64 meg - högre temp och fläkt varvtal. Man tycker ju att den borde ha avlastats ???
nåja...jag håller tummarna
mvh
Bax

Har kört nu hårt i en timme med Futuremark test och Falcon ACMI downloads och en så länge håller systemet ihop :-D
Bax
87th Stray Dogs VFW


SledgeHammer

Se där, windows strikes again.

Hoppas det löser problemet.
Mvh  - Stefan -


Bax

snyft... inte det heller !!
Har gjort ATI's förslag på motåtgärder men fick återkommande "kortslutningar" då jag senare kopplade in alla mina leksaker (3 st USB grejer), men jag är övertygad att det är nått windows baserat då datorn kraschar när jag är i windows eller på väg in medan det snurrar på fint när jag kör Falcon ??
Jag rotade runt lite och upptäckte att en USB port delade IRQ 16 med grafikkortet samt att den USB porten ville ha 26 % resurstillgång. Med ACPI APIC support var det svårt att byta IRQ men jag lyckades avaktivera USB porten som krockade med grafiken. Dessutom så kom jag på att jag tidigare låst windows värde för virtuellt minne på strax över 300meg (hade vid tillfälle endast 256M i datorn) - jag slog om till att låta windows bestämma storlek och då ville OS ha hela 1500 MB som swap minne ??
Kan det ha varit problemet ????
Problemlösningen för alla skånska mysteriers moder fortsätter........
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


SledgeHammer

Det är nästan oansvarigt att låta windows suga tag i så mycket disk... Jag har 768MB i datorn och windows får nöja sig med 256MB swapfil.
Mvh  - Stefan -


Maverix