News:

No significant change

Main Menu

Corsair minnen och ASUS

Started by Bax, March 14, 2004, 11:17:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bax

Har precis smällt i 1 gig parade Corsair minne TWINX 1024-3200LL.

datorn dör helt abrubt och efter helt olika gångtider - jag misstänker att mitt nätaggregat helt enkelt inte orkar hålla spänningen uppe då den ligger och maxlevererar ström.

Kan detta vara en skälig misstanke ?
Jag har ju inte precis strömsnåla prylar i burken:
radion 9800XT med 256 mRam och 3 gigs processor samt då 1Gig ram plus det vanliga med två CD och en HD

Mitt nätaggregat är på 350 W

När jag kör single channel en 512 Mb ram modul så fungerar det felfritt.

En annan fråga är minnes inställningar ? -kan man lita på att Moderkortet ställer in bästa latency med SPD -funktionen eller måste man ställa manuellt och har nån kommit fram till bra inställningar isåfall ?

mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Lupson

Spontana krascher brukar vara ett säkert tecken på kassa minnen...så vitt jag vet iaf.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Maverix

#2
Skulle först kolla timingen på minnet då det är allmänt känt att den "automatiska" SPD inte brukar vara något att lita, men jag tror dock att nätdelen kan vara för klen.

Jag glömde det viktigaste, jag hade precis liknande symptom på mina 1024 3200LL och det som eliminerade problemet var att höja DDR spänningen.

Du kan även kolla denna länk: Enligt den kalkylen så hamnade din förbrukning ÖVER 350W Bax!

http://www.jscustompcs.com/power_supply/

Maverix

Bax

#3
intressant !

"Jag glömde det viktigaste, jag hade precis liknande symptom på mina 1024 3200LL och det som eliminerade problemet var att höja DDR spänningen."

Fick du höja spänningen utan att du överklockat ?
Hur mycket höjde du till ?

Alltså, i testen för effekt så står det ju bara 9800 jag är säker på att mitt XT kort med 256 ram drar mer (kolla Nvidia värsting - drar ju 75 W) och isåfall så är mitt system betydligt under dimensionerat.
Och när jag kör minnena separata i single channel så funkar det perfekt - jag misstänker nätaggregatet.

Att ställa timingen är inte så lätt då det inte riktigt står samma saker i BIOS som i Corsair guiden på www.asktheramguy.com ???
Hur ställde du BIOS Maverix ?
mvh
bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Maverix

Jag höjde till 2.9 och alla skumma grejer försvann med det. Om du kommer ihåg så hade jag en del konstigheter med min burk när du var i Helsingborg i Julas.
Problemet var att mitt moderkort var inte "moddat" för en höjning till 2.9 men efter moddningen kommer jag inte ihåg när jag hade en krash senast.

Har ställt följande:

2-3-2-6

Maverix;)

SledgeHammer

Testa ryck strömmen till CDspelarna.

350W kan räcka bara det lägger effekten på rätt ställen, men DET är det inte många nätagg som gör. *suck*
Mvh  - Stefan -


Bax

Tack för hjälpen ! - sitter i Stockholm nu i några dagar så jag får göra en "platonsk" felsökning.
Maverix: 2-3-2-6 låter jubra men där finns ju 5 värden som kan ställas manuellt på P4C800, vilken skall ignoreras ?
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Mr Jim

Bax>Dum fråga kanske, men har du reset:at BIOS efter du installerat det nya minnet?
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com