37E Bilder på allmän begäran

Started by Magnus, February 27, 2004, 19:24:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ft

Det där måste jag rota lite efter... men generellt sett är det dumt om huvudvingen stallar först. Fasen, såg någon bok om 37:ans aerodynamik... men kommer inte på var.

Vänta er inget snabbt svar. Sitter nergrävd upp till öronen i Ungern till måndag midnatt eller så...

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

AndersO

#9
Kanske

"Saab 37 Viggen. Utvecklingen av ett nytt enhetsflygplan för det svenska flygvapnet 1952-1971. Sett ur en aerodynamikers perspektiv" av Krister Karling

Måste va en av de längsta boktitlarna jag sett. :) Rätt trevlig bok.

Har inte hittat så mycket om att nosvingen stallar först, men logiskt sett bör den ju göra det, då den har högre anfallsvinkel än huvudvingen.

Står mer om olika alternativ som utreddes.

1. Strållyft, vtol
2. Hybridlyft, jetblåsning över vinge och roder
3. Aerodynamisk höglyft med nosvinge


Är det någon Rutan konstruktion som är i åtanke?!

Just de, när man tar ner flaps på nosvingen, ska det inte bli dykutslag på huvudvingen då också?. Tycker inte jag ser det.
ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

BEQ

37 är ju inte mitt område, men klaffas inte huvudvingen samtidigt som nosvingen? Har för mig det.


/BEQ

griffin

Det enda jag minns är att klaffen på nosvingen är synkad med landningsstället vad nu det har med saken att göra... :D
snappahead

ft

BEQ,
exakt. Det är ett av de stora problemen med kanardkonfigurationer. Kanarden måste klaffas om man klaffar huvudvingen, just för att bibehålla att inte huvudvingen kan stalla först. Detta ger en komplexitet som man gärna slipper, eftersom oklaffad huvudvinge sällan är ett alternativ.

Mvh,
/ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Mr Jim

\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Obizzz

snart kan ni där i norr också ordna lan :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

AndersO

ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â