Svenska medier och kritik därav

Started by Jotte, February 26, 2004, 19:53:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jotte

Saxat ur DN:

Publicerad 26 februari 2004 07:50

"Svenska medier är omåttligt osmakliga"

Svenska medier agerar som ett "privat-Stasi" och är "omåttligt osmakliga". Det säger Horace Engdahl i den danska tidningen Politiken. Till DN säger Engdahl att "journalisterna mera energiskt borde reflektera över sitt ansvar".


Svenska medier är "omåttligt osmakliga" och agerar som ett "privat-Stasi". Kritiserar man dem betraktas man "som en fiende till demokrati och yttrandefrihet". Vidare finns det "inga gränser för vad så kallade undersökande journalister tillåter sig". När Horace Engdahl kritiserar svenska medier gör han det med besked.

Det var i den danska tidningen Politiken som Svenska Akademiens ständige sekreterare gick till angrepp mot den svenska mediekåren. Artikeln, som skrevs med anledning av att Engdahls bok "Beröringens ABC" nyss har utkommit på danska, avslutas med en längre utläggning från Horace Engdahl. Mest bränner det till när han kommer in på hur hans relation till medierna förändrades efter att han blivit ständig sekreterare:

"Jag har tillhört medievärlden; jag var ju programledare för det litterära programmet Ã,´Röda rummetÃ,´. Jag trodde att det skulle vara lika lätt att vara på den andra sidan. Journalisterna kände ju mig, och jag kände dem. Men i helvete heller! - i samma ögonblick jag fick sekreterarposten förändrades allt, och de åren var som strukna ur registret! Nu var jag bara ett lovligt byte. De har stått vid min dörr med kameror och försökt att tränga sig in till mina barn, de har ringt och faxat om nätterna och intervjuat folk i kvarteret. Det är ett slags Stasi-verksamhet. Medierna är som ett privat-Stasi."

Horace Engdahl var under gårdagen upptagen och ville uteslutande meddela sig via e-post. Så här kommenterar han sina uttalanden i Politiken:

- Jag tycker att medierna i Sverige håller på att skapa en angivarkultur, och jag menar att journalisterna mera energiskt borde reflektera över sitt ansvar för de skador de åsamkar enskilda, som blir föremål för deras upphetsade drev. Det finns mer än ett sätt att ta kål på en människa. Man kan fängsla och plåga hennes kropp, men man kan också mörda hennes heder och hennes själsfrid.

LÄNK

Äntligen någon som säger sanningen om hyenorna rätt i ansiktet på dem.

Horizon

Ord och inga visor. Finns det något sätt vi kan visa Horace att vi håller med honom?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ft

Svär Horace Engdahl?! Jisses! :D

Och visst har han rätt, även om jag ju måste säga att han gör sig förtjänt av en hel del av det själv genom sitt sätt att agera av och till. Sätter man sig på höga hästar så syns man för drevet!

Därmet inte sagt att jag tycker det är OK att ringa mitt i natten eller dyka på hans barn.

De facto... så återger det uttalandet mig en hel del av den respekt jag saknade för herr Engdahl.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus