News:

No significant change

Main Menu

Gigantiskt problem!

Started by BEQ, February 12, 2004, 22:46:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BEQ

Återigen har jag ett gigantiskt problem. Den här gången har jag absolut ingen aning om hur jag ska lösa det.

Det började med att jag fick för mig att uppdatera mouseware till min Logitech-mus som jag har till min bärbara. Det gick bra till installationsprogrammet hängde sig. Så småningom startade jag om datorn och det var då problemet uppenbarade sig: tangentbordet har slutat att fungera. Hur i helvete loggar man in på en dator när tangentbordet inte fungerar? Det fungerar utmärkt tills XP har laddats. Jag har provat med det inbyggda och ett usb och ett ps/2, men utan resultat.

Egentligen borde det ju inte vara värre än att köra tillbaka till en systemåterställningspunkt, men det är ju skvatt omöjligt när man inte kan logga in i XP. Jag har försökt använda mig av recovery console, men det fungerar inte eftersom jag och datorn är oense om admin-lösenord.

Vad fan ska jag göra?


/BEQ

Obizzz

det fungerar alltså inte oavsett om du använder USB eller PS/2 anslutning?

vilket jävla problem borde ju vara lättfixat som du säger bara man kommer in i windows :-(
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Lupson

Låter riktigt knivigt...du har inte en VNC-tjänst startad per default på den bärbara? I så fall så kanske du kan köra VNC från en annan dator på samma nätverk in på den bärbara och på så vis logga in via VNC? Har bestämt för mig att det fungerar på jobbet iaf.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

KeyCat

#3
Låter inte skoj BEQ :-/

Förutsatt att du får något typ av tangentbord att fungera USB/PS2 kan du inte trycka F8 vid boot och sedan välja "återställ till sista fungerande...."?

Kommer inte riktigt ihåg exakt vad det står i menyn men det går inte att missa.

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

BEQ

Jag har provat det klassiska med att välja sista fungerande konfiguaration och felsäkert läge, men resultatet blir detsamma.

Lupson: Vad är en VNC-tjänst? Tror inte jag har det eftersom jag aldrig hört uttrycket. :-OO

Ett sätt skulle kanske vara att få tag i något lösenläsarprogram, men jag har ingen erfarenhet av det till XP. Körde det för några år sedan till NT med gott resultat.

/BEQ

Lupson

Virtual Network Connection - typ fjärrskrivbord. Man får upp en annan dators skärmbild i ett fönster på sin egen. Men enligt kollegan intill måste man installera tjänsten separat, så då är det knappast en lösning i ditt fall.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

BEQ

Jag har fått korn på ett program med vilket man kan nolla lösenord. I så fall skulle jag ju kunna sätta mitt lösen till tomt och sedan bara trycka ok och sedan vara inne och kunna köra systemåterställning.

här

Problemet är bara det att programmet verkar inte vara alltför tillförlitligt om man läser FAQ'n. Bl a så förlorar man alla EFS-filer för användare man ändrat lösen på, men vad fan är en EFS-fil?

Är det värt att pröva?


/BEQ

BEQ

Uppdatering:

Jag körde det omnämnda programmet, nollställde mitt lösenord så att jag kunde klicka mig in och därigenom starta windows. Nu är jag inne i windows och det visar sig att tangentbordet inte kan identifieras av datorn. Drivrutinen verkar trasig, så nu är jag på jakt efter en ny.

Jag försökte med systemåterställning men det fungerade inte. Antagligen just pga att drivrutinen är trasig.

/BEQ