"Jas-plan nära att störta", eh?

Started by AndersO, January 19, 2004, 10:23:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Obizzz

AndersO: så du håller fortfarande på med den där :)

har du några framtidsplaner för den eller leker du bara man kanske kunde göra en MP dogfight sim av den?

och sen är min fråga om jetstrålar fortfarande obesvarad...
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Phlerp

#25
@Obizz: tills någon mer insatt kan förklara så får jag väl försöka med en amatörförklaring.
Som jag har fått det förklarat för mig innebär jetstrålar, eller jetwash som jag har för mig att man säger på engaliska, att luften som kommer från motorn är turbulent men framförallt väldigt varm vilket ger en kraftigt lyftkraftsförlust. Jag antar att den negativa effekten dessutom kan förstärkas av de vortexar (skriver man så i plural?) som bildas vid vingspetsarna. Fast det sistnämnda är väl mest ett problem med större flygplan typ jumbojättar ;)  och sånt. Det är därför man inte får lyfta direkt efter en jumbojet. (Låter lite som att man inte får simma efter att ha ätit ;) )

I fallet med TopGun så har jag för mig att de hamnade i flatspin bla som följd av att ena motorn slocknade av att den kom i i jetstrålenoch började pumpa som följd av detta.


kan BEQ eller någon annan som vet bättre korrigera mig?

Obizzz

MiG Alley modellerade turbulens i jetstrålen för övrigt.

Min fråga är ju alltså är det farligt`? t ex när de ligger så nära som de gör i uppvisningsformationer och dylikt.
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

AndersO

Obizzz, jo.. Går lite långsamt bara. MP är nog långt borta, krånglar till en massa. :/
ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

Obizzz

ok, tänkte bara att det kanske krånglade till mindre än att skriva AI :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

AndersO

Beror förstås på hur komplicerad AI man gör.. I tidigare projekt har MP orsakat mer huvudbry/buggar än AI:n iaf.. ;)
ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

ft

Jetstrålar är turbulenta, varma och har en sammansättning som i övrigt inte är lämplig för att använda som inluft i en jetmotor. Det kan ge pumpning och annat obehagligt.

Detta och ändvirvlarna är saker som beaktas då man bestämmer vilka positioner flygplan skall ha i en formation.

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Fluff

@Phlerp: Vortices :) annars går det bra med virvlar. :D

/fluff - nu ännu drygare.
Odi profanum vulgus, et arceo