Author Topic: Bra siter för den som letar bilder då...  (Read 3981 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2776
    • ICQ Messenger - 8955231
    • MSN Messenger - moriarty_@hotmail.com
    • View Profile
    • Zon3.se
    • Email
Bra siter för den som letar bilder då...
« on: January 11, 2004, 20:57:28 »
Ojoj, äntligen en sektion för mig :)

Får passa på att lägga till en tråd för de som letar bilder till sin fakta dårå! Fyll gärna på, jag börjar med de mest givna som jag har i huvudet!

...

Ett måste för bildälskaren. Finns möjlighet att söka fakta med men där hittar man nog lite om det mesta snarare än mycket om några få. Men urvalet och mångfalden på bilderna är oslagbara! Många profisionella flygfotografer slänger ut bilder här, så kvaliteten är det inte fel på...

http://www.airliners.net

Gillar man SR-71 Blackbird är denna sida ett måste. Av de som förut flög och mekade med planen.

http://www.habu.org/

Så har vi Urban Fredrikssons sida om flyg, där hans info om svenska flygvapnet är matnyttigt och läsvärt.

http://www.canit.se/~griffon/aviation/

Tidigare hade amerikanska flygvapnet en sida med finfina bilder i feta upplösningar men det var ett tag sen jag kom åt den. Om man filtrerade bort all propaganda fanns där en veritabel guldgruva i riktigt fina bilder av hög kvalitet och upplösning. Om den skulle komma upp igen var det här den fanns sist jag såg den:

http://www.af.mil/photos

Jaja, det var vad jag hade i fingrarna. Kan gräva i länksamlingen sen, men bidra gärna ni med! Jag önskar jag kunde lägga upp alla mina bilder på nån flott sida men eftersom jag bara med säkerhet kan säga att jag har rättigheterna att göra så för <1% av dem så... men säg gärna till om det är nåt ni letar efter!

mvh Jens
snappahead

griffin

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2776
    • ICQ Messenger - 8955231
    • MSN Messenger - moriarty_@hotmail.com
    • View Profile
    • Zon3.se
    • Email
Replying to Topic 'Bra siter för den som letar bilder då...'
« Reply #1 on: January 15, 2004, 20:10:56 »
Gripen-o-mania

Ett tillägg för oss patrioter (nåja, i flygsammanhang iaf). Gripens hemsida har en massa godis.

http://www.gripen.com --> photos

Förr i tiden fanns det en hel del, sen togs det bort av nån anledning och ersattes av några futtiga lågupplösta. Numera, upptäckte jag nyligen, finns där återigen högupplösta bilder i ett ännu större utbud! Många bilder som man sett i t.ex. Flygrevyn och Airforces monthly.

Det är lite trögt att få ned dem, man måste klicka på varje länk och då får man en popup där man kan välja hög eller lågupplöst bild som i sin tur kommer i ett tredje fönster. Försökte med en webspindel att dra ned allt i ett stycke men ack nej - bilderna ligger på Saabs promoting site för bilder. Dessutom har de dubletter då den som la upp bilderna inte kunde bestämma sig för hur han skulle kategorisera. Inte nog med det, de har olika upplösningar beroende på i vilken kategori du tittar...

En liten bonus för den nyfikne dock. När man tittar i URLen för bilderna ser man i sökvägen "low" för den lågupplösta och "medium" för de sk högupplösta. Vän av ordning testar ju då att ersätta dessa med "high" och vips dök där upp bilder i upplösningar som 4000 x 2500. Jag vet inte ens om det är meningen att man skall komma åt dem, men det var ett digert jobb att dra ned dem.

Lustigt nog går de inte att komma åt alls från själva bildpromo siten, där måste man ha username och pass och jag vet inte om man får sånt gratis, kanske kanske inte. Så passa på att frossa lite i feta gripenbilder! De flesta motiven torde vara familjära men att få se dem i den upplösningen... hmmmm :D

Om nån inte orkar dra ned dem bistår jag gärna om ni har en FTP eller liknande. Det är ca 200 meg fördelade på knappt hundra bilder! :p

Skepp å hoj!
snappahead

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Replying to Topic 'Bra siter för den som letar bilder då...'
« Reply #2 on: January 15, 2004, 20:28:52 »
Hehe, det där med "high" fungerade för mig med. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

AndersO

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 223
    • View Profile
    • http://www.biologigrand.ac/lgh255
    • Email
Replying to Topic 'Bra siter för den som letar bilder då...'
« Reply #3 on: January 15, 2004, 20:36:05 »
h4xx0r!! :D
“I will make weapons from your booones!!”

griffin

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2776
    • ICQ Messenger - 8955231
    • MSN Messenger - moriarty_@hotmail.com
    • View Profile
    • Zon3.se
    • Email
Replying to Topic 'Bra siter för den som letar bilder då...'
« Reply #4 on: January 15, 2004, 20:58:37 »
yay! 1337!

Säg till så uppar jag bilderna så slipper ni sitta å tokpilla URLar! :p
snappahead

Obizzz

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2971
    • MSN Messenger - martin@martinoberg.se
    • View Profile
    • www.martinoberg.se
    • Email
Replying to Topic 'Bra siter för den som letar bilder då...'
« Reply #5 on: January 15, 2004, 21:03:48 »
säg till vart jag kan få tag på dem bara :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Öberg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

griffin

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2776
    • ICQ Messenger - 8955231
    • MSN Messenger - moriarty_@hotmail.com
    • View Profile
    • Zon3.se
    • Email
Replying to Topic 'Bra siter för den som letar bilder då...'
« Reply #6 on: January 15, 2004, 21:14:54 »
Quote
Originally posted by Obizzz


             säg till vart jag kan få tag på dem bara :)


Inte alls. Jag har inte nån FTP, det är det som är problemet. Så säg mig var jag skall uppa dem så gör jag det! :D
snappahead

griffin

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2776
    • ICQ Messenger - 8955231
    • MSN Messenger - moriarty_@hotmail.com
    • View Profile
    • Zon3.se
    • Email
Replying to Topic 'Bra siter för den som letar bilder då...'
« Reply #7 on: January 15, 2004, 23:14:40 »
Startar upload nu... låter det stå på under natten...

edit: FTP progget gissar på totalt 50 minuter men ta det med en nypa salt... kollar om det är klart innan jag lägger mig, annars får ni väl checka in i morgon bitti. Såg att ett par bilder var trasiga men orkar inte ersätta dem, ni får göra det själva om ni vill...

edit2: så, klart. have fun! :) orkade inte zippa dem om det nu är önskvärt. nn folks!
« Last Edit: January 16, 2004, 00:04:25 by griffin »
snappahead