Mekanik (innehållet) i Ãœber Cougar

Started by Dewe, January 11, 2004, 16:59:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dewe

Säljer innehållet (gimbals) i en ÃÅ"ber Cougar, dvs en TM HOTAS Cougar modifierad av Ian J. Se även Cougar World - Mods.

Två uppsättningar fjädrar (original + en uppsättning lättare fjädrar) ingår.

Ingen elektronik ingår; du blir alltså tvungen att använda dina befintliga pottar och flytta över kontakt och sladdar till kontakten mot handtaget.

Om du är intresserad kan vi säkert komma överens om ett pris.

/Dewe

Obizzz

kan du PM:a mig med ungefärligt pris alltså inget överenskommet eller så utan mest i vilken prisklass du hade tänkt dig jag håller nämligen på att kolla upp lite alternativ för att förbättra min cougar.

Är den kompatibel med Hall Sensor modden?

Sen undrar jag ju förstås varför du säljer den? skaffa värre grejer eller mer av ekonomiska skäl?
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Dewe

PM kommer.

Funkar fint med HS. Jag har själv kört den så.

Nu har jag uppgraderat till U2. Najsare än najs. :)

/Dewe

Obizzz

"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst


BEQ

Kan någon enkelt beskriva för mig vad man vinner på übercougarisera (alfapet!) sin cougar? Borde jag göra det? Blir jag en bättre människa?


/BEQ

Obizzz

gimbalsarna (fint ord :) ) är tillverkade med högre precision och bättre material så de slits inte och man blir av med glappet i centern som du kanske känner till och det borde du göra om du har en Cougar sådär glappar väl inte spaken på jobbet? ;)

Detta är vad über 1 gör men man får fortfarande den lite speciella x/y känslan i spaken har jag förstått det finns moddar som även fixar detta med en helt annan fjäderupphängning.

vad som skiljer über 1 och über 2 har jag inte riktigt lyckats luska fram tror att även über 2 har x/y känslan men fjäderupphängning ska vara bättre på något vis jaja det kanske dewe kan förklara.

sen kommer ju snart det som skulle blivit über 3 men som togs över av en belgare och döptes till FCC Force Controlled Cougar där man helt skippat upphängningen och kör på en helt stel spak som känner av kraften precis som den riktiga F-16spaken. Helt stel ska den visst inte vara de ska ha några millimeters spel för att man ska känna bättre hur man drar.

Den sistnämnda funderar jag allvarligt på att skaffa när den kommer tror att man kommer ha ganska bra kontroll i sims med den. Sen har den ju fördelen att spaken är still det gör det lättare att placera den t ex mellan benen som i de flesta flygplan undagtaget just då F-16 :) , utan att det blir konstiga vinklar när man rör den.

Mer info om FCC hittar du här: http://cougar.frugalsworld.com/fcc.php
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Dewe

Varför uppgradera sin Cougar? Bättre människa, njae kanske inte. Men man blir i alla fall fattigare, vad det nu kan vara bra för. En viss dos av "efterköpskänslor" får man i alla fall; det är som endorfiner - man blir lätt beroende. :)

Jag hade duktigt glapp i mina original-gimbals, och det var det som fick mig att hoppa på ÃÅ"ber-karusellen...

Och sen har jag aldrig lyckats vänja mig vid den karaktäristiska X/Y känslan: "flat spots" när x=0 och/eller y=0. Till saken hör att jag tidigare haft CH-spakar med helt annan känsla. Så det var det som fick mig att uppgradera till U2.

Dessutom skaffade jag Hall-sensorer när mina pottar började spika och bete sig illa, men jag hade säkert klarat mig med en rengöring eller två.

Jag tror att de olika modellerna förhåller sig så här:

- ÃÅ"ber Cougar: Modifiering av original-mekaniken så att glappet försvinner
- ÃÅ"1: En prototyp som aldrig producerades, Ian gick direkt vidare till ÃÅ"2.
- ÃÅ"2: Helt ny mekanik med vanliga fjädrar, vilket ger progressivt kraft i spaken: från ganska lätt spak i centrumläget, till ganska hård i ändlägen.
- ÃÅ"3: Finns inte, döptes om till FCC (som nämndes ovan). Inget för mig som ibland vill kurva annat än Falcon.

Alltså, om någon vill bli av med glappet i sin Cougar så har jag glappfri mekanik till övers.

/Dewe