News:

No significant change

Main Menu

Koppla ihop Två datorer...

Started by Dubble0zero, December 25, 2003, 17:11:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dubble0zero

Jag har hammnat i det läget att jag har en "gammal" dator (pentium 3 700Mzh, 56 mb sdr) utan hårddisk som därför inte går att använda.
Jag tycker att det är lite synd att den bara ska stå där, så jag tänkte att man kanske kan koppla uhop den med min nuvarande dator, och på så sätt få dubbla prosessorer och mer ram (lite i alla fall), bygga en stordator typ... :)

Problemet är att jag inte vet hur man ska koppla ihop två moderkort, och jag vet inte om de är kompatibla med varandra...

Är det nån här som har erfarenhet av denhär typen av byggen, eller nån länk nånstanns där man kan läsa på lite?
...000... =)

Dubble0zero

Hehe... jo, jag vet att det är lite krångligt, men det skulle vara kul att få det att funka... Mest för att det är så krångligt... :D

Visst kan man ha det som server, problemet med den är att jag inte har nått grafikkort i den, bara ett integrerat i moderkortet, och det stöder inte HW T&L, så den funkar inte som OFP server (jag har testat förr)...
Och det där med webb/DC++/FTP server har jag inte hafft nån användning för hittills, mest på grund av att jag inte kan ha den igång under natten för att den låter och har sig (ok, den låter inte som min speldator, men den låter tillräckligt), och jag sover i samma rum som routern...
...000... =)

SledgeHammer

Du menar att de ska se ut som och fungera som EN dator?!

Lycka till!!


Jag har visserligen för mig att jag läst om nåt mjukvaruprojekt för detta men det var väääääldigt försöksaktigt och mil ifrån fungerande.


Om du ska köra program du skrivit själv kan du ju använda t.ex. PVM eller MPI som är gränssnitt för att köra program över nätverk.
Mvh  - Stefan -


Dubble0zero

#3
Tackar... hehe...
Du får det att låta så krångligt... :-OO

Jag har för mig att jag har läst nått i en manual till ett moderkort, där stod det något om en länk-port som man kan använda till att koppla till ett annat moderkort...
Efter det så drog jag mina egna slutsattser och funderade på om det fanns nått som man kan göra med en gammal oanvända prosessor... :)

När jag försökte hitta något om det på nätet så fanns det inget, så det är nog ganska svårt...
Så, om jag kommer på nått så kanske jag försöker, men som det ser ut nu så har jag lagt det på is så att säga... (välldigt länge, troligtvis ännu längre :))

Det blir nog en ny HDD till mig, och min gammla 20 giggare i den...
Men det skulle vara ett kul projekt om det fanns åtminstone lite utsikter att lyckas... :p

Och, förtesten, jag har inte skrivit några riktiga program själv än (ok, lite räknare och liknande på programerings kursen, men inte mer), så det blir nog lite svårt med den biten också... :)
...000... =)

ft

Då skall du nog ha dedikerad distribuerad mjukvara, alltså mjukvara som är skriven för att köras på två olika system med alla de realtidsproblem det medför. Det är långt ifrån all mjukvara som kan utnytta ens ett tvåprocessorsystem!

Lösningen i så fall vore att nätverka ihop dem och låta processerna snacka med varandra via nätkopplingen.

Att lyckas få dem att jobba som en dator utan att det stöds i hårdvaran, det kan du nog glömma är jag rädd, även om det är en himla kul tanke. :)

Hm, man kanske kunde bygga ett OS som har inbyggd uppdelning via nätverket iofs... skulle inte förvåna mig ett dugg om det finns någon Linux-build som stödjer det! Prova söka på information om clusters på google - det finns ju clusters som består av tiotals och t o m hundratals PC-datorer.

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Fluff

Du kan ju kolla det här. Men man skall nog helst ha fler än två datorer om man skall få nåt rejält utbyte av det. Fast lite fräckt är det iaf om man kan hitta en hög gamla häckar från en skola eller nåt.

/fluff
Odi profanum vulgus, et arceo

SledgeHammer

Jag har läst om nåt projekt där hela klustret dyker upp som en burk. Kommer inte ihåg vad det hette. Men det var väldigt experimentellt.
Mvh  - Stefan -


Dubble0zero

Hmm, ok... såhär jobbigt/krångligt hade jag inte tänkt mig... :p
Men det är intressant att det finns i alla fall... :)
...000... =)