Author Topic: Ctrl och Stray Dogs  (Read 8592 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1648
    • View Profile
    • Email
Ctrl och Stray Dogs
« on: January 05, 2004, 13:00:42 »
Har du något att dela med dig av sen du blev medlem i 87:e?

Svårt att bli medlem, positiva resp. negativa saker? Allt! :D
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s Über II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1648
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic 'Ctrl och Stray Dogs'
« Reply #1 on: January 05, 2004, 20:17:21 »
Tack för ett bra svar!!! :)
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s Über II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Maverix

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 935
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic 'Ctrl och Stray Dogs'
« Reply #2 on: January 06, 2004, 13:26:33 »
Maverix hoppar av sin träning med 87´e,,,, orsak: Vore pinsamt att "kugga" på ett PPL prov och jag känner att jag har MYCKET att läsa. Det var mycket länge sedan jag satt på skolbänken och det kommer att ta mycket av ens energi o läsa.:-X

Horizon, du som läser pedagogik, har du några bra tips eller "länkar" om ämnet? Jag behöver all hjälp jag kan få känner jag:D

Maverix

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Replying to Topic 'Ctrl och Stray Dogs'
« Reply #3 on: January 06, 2004, 16:20:59 »
Bästa tipset är att se till att ha bra tid för pluggandet. Enkelt men smart. Skjut inget framför dig, det ställer bara till det för dig i slutet.

Se också till att ha bra studieförhållanden. Bra skrivbord, bra ljus och lugnt omkring dig. Vissa vill ha musik på i bakgrunden för att plugga bättre, men jag själv föredrar tystnad. Dock inte när jag pluggar matte, då funkar det kanon med MD och hörlurar med favoritmusiken. Tror det har något med de olika hjärnhalvorna att göra. :)

Lägg upp en liten plan om hur mkt du behöver läsa per dag och följ den slaviskt. Inga ursäkter. Pajar planen får du det tufft på slutet (om du inte medvetet lagt upp det så att du läser mkt i början och "lättar på trycket" på slutet).

Försöka att inte läsa för mycket i sträck när du väl är igång. Du behöver pauser då och då. Själv pluggar jag inte mer än ca. 45 minuter, sedan tar jag en bensträckare på 5-10 minuter. Fyll gärna på med lite kolhydrater i samma veva. Frukt är oslagbart här.

Har du någon som kan förhöra dig på "läxorna" är det också väldigt bra. Ta små kapitel i taget och låt sedan någon kolla hur mycket som fastnat.

"Repetition och variation är all kunskaps moder" säger Ference Marton, pedagog och husgud ute på Pedagogen i Mölndal. Försök att variera hur du lär in om det går. Allt är tillåtet. Skriv små frågor på lappar som du sedan lägger i en burk och plockar ur då och då. Gör det till en sport att även när du inte pluggar ta en fråga och svara på (på jobbet osv).

Tänk också på att det viktiga inte är att du bara fyller skallen med en massa fakta. Fundera på var och när du behöver tillämpa det du studerar. Fakta memorerar man snabbt, men det försvinner lika snabbt ur huvudet när man gjort provet/tentan.

Sist av allt kommer det bästa tipset. Försök hitta någon som studerar samma sak som dig. Forskning och studier har visat att de flesta individer lär sig mycket mer när de kan diskutera och problematisera frågor tillsammans med andra. Man kompletterar även varandra. Något en person har svårt med, kan en annan hjälpa till med och vice versa.

Glöm inte att sova och äta ordentligt. Lycka till med provet/proven. Tänkte själv ta det där någon gång i framtiden och då passar det ju bra att du redan gjort det, så du kan hjälpa mig... ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Maverix

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 935
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic 'Ctrl och Stray Dogs'
« Reply #4 on: January 06, 2004, 16:33:58 »
Jättebra tips Horizon, speciellt det där med en "burk" med frågor :)  

Maverix


Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Replying to Topic 'Ctrl och Stray Dogs'
« Reply #5 on: January 06, 2004, 17:38:58 »
Just det, glömde såklart... försök få tillgång till gamla tentor. Klassiskt sätt att plugga när man läser på högskola. Tack ctrl. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Maverix

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 935
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic 'Ctrl och Stray Dogs'
« Reply #6 on: January 07, 2004, 16:16:50 »
ctrl, om man känner sig säker på "1000 Frågor" är då det riktiga provet så gott som fixat?

Maverix;)

Maverix

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 935
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic 'Ctrl och Stray Dogs'
« Reply #7 on: January 08, 2004, 08:50:06 »
Fanken vad bra sida ctrl, tack!

Maverix:)