Author Topic: Att använda jammer  (Read 10380 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Magnus

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 507
    • ICQ Messenger - 9382384
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic 'Att använda jammer'
« Reply #16 on: June 25, 2004, 09:25:50 »
Nja, såg en tråd som hetter jammers och tänkte "va i h-e.." och sen var jag fast i 15min.

ft

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2725
    • ICQ Messenger - 612969
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic 'Att använda jammer'
« Reply #17 on: August 19, 2004, 13:45:38 »
Jammer och elände :p

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Replying to Topic 'Att använda jammer'
« Reply #18 on: August 25, 2004, 18:17:51 »
Kick out the jams...




Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1648
    • View Profile
    • Email
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s Über II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Magnus

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 507
    • ICQ Messenger - 9382384
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic 'Att använda jammer'
« Reply #20 on: September 13, 2004, 00:39:42 »
Att jag aldrig lär mig att INTE läsa sådana där trådar för jag sitter och sliter mitt hår mest och skriker, "för fan vad är det du försöker lura ifolk"...

Mr_Pyro

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 123
    • View Profile
Replying to Topic 'Att använda jammer'
« Reply #21 on: October 12, 2004, 15:47:30 »
Intressant tråd..

Jag har en stilla undran.

Tänk er följande exempel:
Två datalänks utrustade flygplan möter en eller flera störsändande motståndare.
Båda grupperna har aktiva BVR misiler och likvärdig radar.

Skulle man inte med datalänkens hjälp kunna korspejla störsändaren och på så sätt få en exakt possition på densamma?

Eller krävs det tre observations plattformar (dvs tre datalänks utrustade flygplan) för att kunna säkerställa X:Y:Z possitionen på störsändaren/a?

Räcker det med flygplanens eget tröghets navigerings system eller behöver man tillgång till GPS för att med tillräcklig nogranhet säkerställa den egna possitionen?

Hur långt har EW utvecklingen gällande korspejling i flygplan kommit?
Är den så långt kommen att det räcker med tre motagare i ett och samma flygplan för att säkerställa en exakt possition på ett störsändande flygplan?

Är informationen om ett störsändande flygplans possition tillräcklig för att man skall kunna bekämpa det med en aktiv BVR missil?



mvh
/Mr_Pyro

Clark

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 562
    • ICQ Messenger - 111928177
    • View Profile
    • Home of Clark
    • Email
Replying to Topic 'Att använda jammer'
« Reply #22 on: October 12, 2004, 16:38:50 »
Quote
Originally posted by Mr_Pyro

Är informationen om ett störsändande flygplans possition tillräcklig för att man skall kunna bekämpa det med en aktiv BVR missil?

mvh
/Mr_Pyro


Om man har positionen av flygplanet på radarn så utgår jag från att en robot också kan följa den, åtminstone en SARH som ändå använder sig av flygplanets radar. Så det borde gå, förutsatt att två flygplan kan med hjälp av datalänk säkerställa en störsändares position.
När vi övade med simulerad störning i lumpen så räckte det med två radarkällor för att få en position på ett flygplan, och den informationen gick ju naturligtvis att sända med datalänk (detta var Stril60, så jag utgår från att det fortfarande går :) ).

/C
Clark

\"There may be a slight ringing in your ears. Fortunately, you\'ll be nowhere near them.\" - Cecil - The Simpsons

AMD Athlon 1.2
1 GB RAM
MSI GeForce FX 5200 128 mb & Voodoo 3 2000 PCI
SB Live! 5.1

Magnus

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 507
    • ICQ Messenger - 9382384
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic 'Att använda jammer'
« Reply #23 on: October 19, 2004, 23:51:30 »
Då ska vi reda ut begreppen lite.

Med korspejla så menar du nog krysspejla som det kallas.

Är det en störsändare så krävs det bara två flygplan så klart. Förutsatt att du får en störbäringsindikering. Jag har försökt ett par gånger i olika poster att döda myten att alla störning är massiv brusstörning som genererar störbäring på radarstationer.

Problemet är att är det flera störsändare så genererar de så klart fler möjliga kryss. Tänk dig två mot två.

Störsändare..Störsändare
.....|....................|.....


.....|....................|.....
 Flygplan.........Flygplan

Drar du en linje mellan flygplanen och alla störsändarna så ser du att du får 3 kryss. Vilka är då det riktiga? Du vet det nu men på riktigt går det aldrig att veta. Har du sedan tre störsändare...

När det gäller BVR robotar så finns det en Home on Jam funktion. Så sänder jag en kontinuerligt brusstörning i en riktning så kan roboten följa på den.

Vad det gäller utveckling i våra flygplan så vågar jag mig inte ge mig in på det området. Så här funkar det i teorin vilket är en ohemlig uppgift.
« Last Edit: October 19, 2004, 23:56:37 by Magnus »