News:

No significant change

Main Menu

Grafikuppdatering...

Started by Dewe, January 02, 2004, 10:36:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dewe

Hej,

Funderar på att uppgradera burken med ett nytt grafikkort (har för tillfället ett Ti4200).

Det verkar vara ATI som är hetast nu... Vilken modell ska man satsa på utan att slänga pengarna helt i sjön? (Tänkte lägga max tre tusen...)

/Dewe

Horizon

Köp ett kort som är baserat på Radeon 9700 PRO, eller 9800 om de finns att få tag på så billligt. Jäkligt bra kort om jag får säga det själv. :)

Alternativet är att du väntar lite tills om några månader när ATI har släppt sin nya grafikkrets. Då kanske priserna rasar så att ett 9800 PRO blir riktigt prisvärt!
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Dewe

Vad är det för skillnad mellan t.ex. 9700 och 9700 PRO? Och varianten som kallas All-In-Wonder eller nåt sånt, vad får man där?

/Dewe

SledgeHammer

Mellan 9700 och 9700 Pro skiljen endast klockfrekvens. AIW betyder att det finns video in och ut. Mao ett "wonder" med allt du begöver inbakat =)
Mvh  - Stefan -


Lupson

Såg att datorbutiken.com hade ett "äkta" 9800 Pro för ca 2995 :-

Apropå det Horizon/Sledge: Finns det någon bra info om ATI:s kommande krets? Känns som om R300/350/360 börjar bli gamla nu, den tekniska skillnaden de kretsarna emellan är inte så värst stor om jag inte minns helt galet...

Sledge, länkmästaren?
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Dewe

2995 låter ju smakligt...

När alla kör med referensdrivare (Catalyst?) spelar tillverkaren mindre roll, eller? Vilka tillverkare är OK, och vilka ska man akta sig för?

/Dewe

Horizon

#6
Jag och Luppe har Sapphire som tillverkare av våra kort. Fungerar klockrent. Tror dock att det mesta är okej, har inte hört om något märke man ska akta sig för.

När det gäller drivare verkar många klara sig bra med Catalyst-rutinerna. Har bara sett ett fåtal fall där folk varit tvungna att köra tillverkarens drivare för att kortet skall fungera tillfredsställande. Då har det ofta handlat om att kortet haft specialfunktioner som Catalyst inte riktigt klarade av.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

TrakDah

#7
Jag beställde just ett 128 MB HIS (ATI 9800 Pro) för 3220 (+ frakt).
Quotee580619    HIS Radeon 9800 Pro 128MB DDR AGP8x
DVI TV-ut Reta     1    2576:-   2003-12-30

Kolla på Pricerunner. I de efterforskningar jag gjort är det inte lönt att köpa 256 MB - det är ingen skillnad i fps mellan 128 och 256 i de benchmarks jag läst föräns du börjar köra 6x FSAA å sånt.
9700 Pro e tillräckligt bra och ett 128MB kostar under 3000. Men 9800 Pro är bättre, och jag tyckte 500 spänn var OK för den skillnaden i prestanda. Däremot är XT för dyrt för vad man får.

Se Tom's test från vilken denna bild kommer



/TD