News:

No significant change

Main Menu

AMD 1GHz till XP 2200+

Started by Andreas, December 29, 2003, 10:26:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

QuoteOriginally posted by Andreas


            En sjuk sak (men bra dock) är att temperaturen sjönk från 45-50 med min AMD 1-GHz till 27 grader med XP 2200+. Har ingen aning varför...


Lita inte en sekund på de där siffrorna. De inbyggda sensorerna på moderkortet som mäter temperaturer på (under) CPU och moderkort (den senare kallas ofta chassisensor), visar oftast helt galna siffror. Det kan skilja så mkt som 10 grader från den visade tempen till den verkliga.

Det enda du kan använda de siffrorna till är att se om temperaturerna ökar eller sjunker i ditt system.

Många gånger får du helt nya värden bara genom att flasha in ett nytt BIOS eller om du byter tillverkare på ditt moderkort.

Orsaken till felvisningarna är att moderkortstillverkarna använder matematiska formler för att räkna ut temperaturerna med hänsyn till "vindar" från processorfläkt och chassifläktar. Det säger ju sig självt att detta inte kan stämma generellt för alla datorer, eftersom folk använder olika kylflänsar/kylanordningar. Ett vattenblock monterat på processorn blåser ju t.ex. inte alls vilket gör att sensorn visar på tok för höga värden.

Ja ja, nu ska jag inte balla ur helt här. Lycka till med nya processorn! :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Andreas

Fast det är en enorm skillnad i rummet också. Förut var här en bastu om man hade dörren till rummet stängt. Nu är det normal lufttemperatur här. Så skillnaden känns iaf väldigt stor. :)
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Mr Jim

Andreas>Det är roligast med stora hopp framåt prestandamässigt när man köper nya grejer, kul att du blev nöjd!

Är en stor anhängare själv av prestanda/pris, snål kallar andra det ;)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Lupson

Horizon:

AMD Athlon 1 Ghz = 0.18 micrometers processteknologi samt ca 1.75 V.

AMD Athlon XP 2200+ 0.13 micrometers processteknologi samt 1.5 V.

= betydligt lägre uteffekt. Du måste väl ha märkt skillnad när du gick från din gamla 1.4 Ghz till XP 2500?

(The besserwisser strikes again!!) :)
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Andreas

Mr Jim> det är alltid kul, nu känns det som en frisk fläkt när man spelar!
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Horizon

QuoteOriginally posted by Lupson


            Horizon:

AMD Athlon 1 Ghz = 0.18 micrometers processteknologi samt ca 1.75 V.

AMD Athlon XP 2200+ 0.13 micrometers processteknologi samt 1.5 V.

= betydligt lägre uteffekt. Du måste väl ha märkt skillnad när du gick från din gamla 1.4 Ghz till XP 2500?

(The besserwisser strikes again!!) :)


Ha! Besserwissra så mkt du kan min lille skäggige vän! Om du tror att det skulle göra så stor skillnad har du läst din läxa fel. :)

Dessutom kan jag meddela att Bartonprocessorerna enligt alla tester jag läst är bland de varmaste (mest uteffekt i watt) som AMD tillverkat.

*ka-ching* ;)  :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names