News:

No significant change

Main Menu

Multimedia dator

Started by granQ, December 26, 2003, 12:04:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

granQ

Tänkte köpa en liten dator (storleksmässigt iallafall) som jag skall koppla in till tv:n, där man framför allt kan lyssna på musik eller se filmer av annat format än min vad min kommande dvd spelare kan spela upp, att surfa på internet blir la mest en bonus, datorn kommer även fungerar som en liten "mp3" server så man från samtliga datorer kan komma åt musiken. Dvs den skall vara undangömd och ingen gamer utrustning.

Nu vill jag bara kolla med er så jag inte glömt något. Tex om jag fattat det rätt så ingår det en processor på moderkortet, inte så ofta det gör det så man blir ju lätt lite osäker.

Sky Hawk IMC-6271 Mini-ITX , Silver 766 kr
Crucial SDRAM PC133 256MB CL2 697 kr
VIA EPIA V10000, m/Via C3 CPU 1000MHz 1 219 kr
Western Digital Caviar 120GB IDE 7200RPM 896 kr
A4tech Wireless Keyboard KBS2548R-Silver 328 kr
LG DVD-spiller IDE 16x/48x Svart, Bulk 383 kr

Vad jag vet att jag inte har och inte tänker skaffa.

Skärm (kommer använda tv, och om det behövs skärm vid installation så tar jag min nuvarande och använder temporät)
diskettstation (känner inte att det finns någon användig av den)

Så förutom det, kommer den här datorn vara komplett och redo att pluggas in?
Skulle bli surt om man sitter och saknar en IDE kabel t ex när man väl beställt grejerna (även om det ligger ett antal här hemma).

Som mjukvara tänkte jag köra en sån "clean" installation av windows XP som möjligt, och kanske tom köra ett mycke litet "litestep" istället för explorer.. allt för minska laddningstiderna vid uppstart.

Sen som "enda" program (den kräver ju dock windows media player/winamp och liknande) tänkte jag köra My Home Theater Personal Computer och har redan påbörjar uppbyggnaden av album struktur och liknande.. fräckt är det iallafall.

Slutligen, någon som har gjort något liknande och har bra tips på program/hårdvara?
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)