Grafikinställningar

Started by Mr Jim, December 17, 2003, 10:55:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mr Jim

Tjena, har äntligen fått tag i Lo-Mac. Nu undrar jag vilka grafikinställningar som är bäst för nån som jag som inte har nåt monster till dator längre? Vad kan man dra ner på utan att påverka ens chanser i spelet. Tex view distance brukar ju vara en fördel med max på men tänkte på vatten och skuggor etc. Finns det några saker man kan ladda ner för att förbättra prestanda?

Har en P4 - 2.0 ghz
512 megaz RAM
Geforce 4 Ti 4200 med 128 megaz

God JUl!
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

TrakDah

Håll ned Water, Effects, Lights, Visibility Range (aldrig mer än Meduim ens med de bästa korten. Den här inställningen har förbryllat oss i beta i alla dar. Det är väldigt lite synlig skillnad på Hihj/Medium, men fps-skillnaden e enorm), Haze och Scenes.

Att hålla ned Scenes är lite tråkigt för man blir av med skogar o dyl, men det hjälper fps.

/TD

Weas

Intressant med distansen till medium. På ämnet måste jag kolla lite, jag har allt maxat @1024, men jag får inte blänket i vattnet, vågor eller värmeeffekten vid utblåset. Eftersom orginalkartong ligger i tomtens säck än så länge så är det en Hrmm "testversion" som är installerad. Kan detta ha med saken att göra?

Annars så har jag ett GF FX 5800 Ultra, 128 Mb. AMD XP 3000 o bra minnen...
Och alltid om jag dyker i vattnet eller skjuter i det så får jag ljusblå skärm och låsning...

Vad säger experten?
Nordic Simulator Group
www.nosig.se


Assassin

Du kör inte under Win98 va...?

Jag har ett grafikkort under ditt, dvs GF FX5200 och där fungerar vatteneffekterna.. skulle tro att 5800'an är bättre på alla sätt och vis..
/Assassin

\"Förhelvete soldat, ficka öppen! Materielen trillar ut, skogen trillar in!\"
Brigadchef - Blå Brigaden - www.bluebrigade.org (när laptop\'en är igång)

Clark

QuoteOriginally posted by Weas



Annars så har jag ett GF FX 5800 Ultra, 128 Mb. AMD XP 3000 o bra minnen...
Och alltid om jag dyker i vattnet eller skjuter i det så får jag ljusblå skärm och låsning...


Ljusblå-skärms-buggen är känd av ED och ska fixas i patchen. Det var hiskeliga diskussioner om buggen berodde på att vissa hade kort som inte stödde DirectX 8.1 eller om det helt enkelt var en bugg i koden. Eftersom folk med kort som stödjer DX8.1 också får buggen så tyder det på att det är en bugg, men en envis Stormin vägrade hålla med om det. I vilket fall som helst så fixas den förmodligen, oberoende vilket kort man har. Jag har en GeForce 2 MX och om jag stänger av effekter helt så får jag inte buggen.

/C
Clark

\"There may be a slight ringing in your ears. Fortunately, you\'ll be nowhere near them.\" - Cecil - The Simpsons

AMD Athlon 1.2
1 GB RAM
MSI GeForce FX 5200 128 mb & Voodoo 3 2000 PCI
SB Live! 5.1

TrakDah

#5
En sak som jag glömt nämna för alla med ti-kort: Stäng av "anisotropic filter"! På mitt system kan jag i "overcast" i cockpit gå från 4 till 34 fps beroende på vad jag ställer denna på!

Jag har skapat 3 bilder för att visa på vilken skillnad det gör i fps och visuellt.

Detta är helt utan vare sig Anisotropiska filter eller Anti Aliasing


Detta är med 8x Anisotropiska filter men ingen Anti Aliasing


Detta är återigen utan Anisotropiska filter men nu med 4xS Anti Aliasing


Som ni ser så är påverkan av Anisotropiska filter 2x värre än den av (denna) Anti Aliasing!
Sen är det ju självklart så att låga perspektiv som de dessa bilder försöker visa blir bäst med Anisotropiska filter! Men har man som jag problem med fps så är det väl värt att stänga av det! AA av olika slag kan man däremot testa. Jag får t.ex i exemplet ovan 19 fps med det som kallas 2x AA och/eller 2xQ! Helt OK anser jag.
Med full AA, dvs 4x, får jag 14 fps.  
Som ni ser hjälper även AA till att förtydliga banan i låga perspektiv. Inte lika bra/mycket som AniFil, men rent generellt anser jag inte att perspektiv är nåt större problem i LO :)

/TD


TrakDah

Just hittat fler orsaker till att stänga av Anisotropiska filter i LockOn!
Gäller även ATI-användare!

Kolla bilderna i denna tråd!

Detta visste jag inte om förr!