News:

No significant change

Main Menu

Lite funderingar...

Started by Clark, December 02, 2003, 17:08:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

griffin

Ah, ok.

Ja - jag misstänkte det eftersom det är en så pass"uppenbar" bug. Haha... alltid är det nåt problem med att ha ny maskinvara... :D
snappahead

TrakDah

Jag vågar nästan inte säga detta för ni kommer tolka det som påhopp.... Jag håller inte med om att LO saknar djup
Tvärtom.

Det har precis så mycket djup som du som användare orkar ge det! Det är upp till dig att skapa djupet i de uppdrag du skapar. Editorn har i stort sett alla de funktioner man kan tänka sig och några till (ja, jag vet att det saknas en del slumpstyrning).
Du kan bygga enskillda uppdrag som löper över upp till 999 dagar med händelser och markkrig under alla de 999 dagarna. Du kan styra väder och vind och säsong osv.

"Problemet" med LO är att de uppdrag som skapats till det vid utveckling (av några betor) inte har djup. Det är med flit. De ska vara så "quick start" att de tilltalar Joe Public.De krav som ställdes på de uppdrag som kunde komma i fråga för LO var så tråkiga att jag helt sket i att bidra.

Men jag vet vad som gick att skapa med Flanker 1.x, och editorn och möjligheterna i LO är tiofaldigt bättre!

Så det är upp till "dig"! Det finns inget automagisk kampanjmotor, det stämmer. Det finns ingen "dynamik", stämmer det med. Men den sätter heller inga(nåja) begränsningar på de uppdrag (-sserier) du tillåts bygga!

Åter till min favoritjämförelse: LO är som Excel:
Utan kunskap om XL/LO så är det väldigt bra HD-utfyllnad. Med någon annans datablad/uppdrag är det praktiskt och t.o.m användbart. Men lär du dig XL/LO i hela dess härlighet är möjligheterna oändliga!

/TD

Clark

Jo, jag känner också att min snälla recension kommer att omvandlas till ett påhopp...

Men bara för att du kan göra komplexa uppdrag med mission editorn betyder inte att du plötsligt har kommunikation, FAC m.m. som jag önskar. Och inte heller är det plötsligt möjligt att flyga en deep strike i nåt annat plan än A-10, vilket blir ganska löjligt.

För användaren av Falcon och JF/A-18 finns det ingen anledning att försöka sätta sig in i LOMACs mission editor utan manual, när allt redan finns i de simmarna, plus med betydligt mer djup.

/C
Clark

\"There may be a slight ringing in your ears. Fortunately, you\'ll be nowhere near them.\" - Cecil - The Simpsons

AMD Athlon 1.2
1 GB RAM
MSI GeForce FX 5200 128 mb & Voodoo 3 2000 PCI
SB Live! 5.1

Horizon

#11
Halleluja! :D

(på Trak's senaste inlägg alltså, såg att Clark hann in med en post mellan)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

Hoppas verkligen inte att något jag sagt tolkas som påhopp, för på den nivån är det verkligen inte jag vill ligga.

Jag har sett fram emot denna sim mycket länge och kan väl säga mig vara besviken på... tja, säger jag kvaliteten kan det misstolkas för det som räknas i en sim verkar vara både bra och genomtänkt. Tja, snarare... finishen... det som kan tyckas onödigt om man ser till produktens riktiga djup men som ändå spelar in så mycket, inte minst i det att folk kommer köpa spelet eller inte (tyvärr! man kan ha tänkt väldigt rätt och arbetat järnet med en sak som fysikmodell men ändå gnäller folk på petitesser som tex GUI knapp X eller Y).

I finishen räknar jag också buggar och annat som stör spelandet som inte borde finnas där. Tyvärr finns en verklighet och utvecklarna hade säkert fixat allt sånt i lugn och ro men förläggaren vill ju ha ut spelet och in sina pengar...

Nåväl, tycker det mesta verkar skitskoj i spelet och djupet... tja, hellre en gedigen missioneditor och tunna uppdrag än tvärt om. Bara de fixar buggarna och backar up communityn så är allt som det skall igen ;)
snappahead

TrakDah

#13
Jaja, då blev det ett påhopp i alla fall, vilket det inte var. Jag ger bara "andra sidan av myntet" Men skit i det.

Du har inte FAC, stämmer. Men du kan få AI:t att lägga facklor för målbelysning mm. Kan man det i de andra simmarna?

Utan att gå in på detaljer: detta är inte F4. Det är inte F4+. Det är inte heller JF18 eller JF18 II. Det är en egen sim, som står på egna ben. Det är självklart att de andra simmarna kan göra det LO gör, för det finns ett begränsat antal saker man gör med flygplan, och alla dessa simmar är bra. Däremot har de olika fokus.

Kommunikation: Du kan tala med de du har behov att tala med i rätt tillfälle. Se det som en "radio help". Den rattar själv in rätt kanal vid rätt tillfälle. Är det viktigt att ratta radion själv kan jag inte hjälpa dig. Sen tycker vi också (alla i betan) att det är tråkigt med avsaknad atmosfär. Men man kan inte få allt.

LO utspelar sig på en liten karta med flit: för att uppdragen ska hållas tajta. I en sån konflikt finns inget egentligt utrymme för "deep strike". Men visst... Det saknas A2G radar. För att få med det hade man antingen tvingats göra avkall på nåt annat eller fördröja spelet kanske ett år till. Hade vi haft LO då? Hade marknaden accepterat ett F4 (som det lanserades) till? Hade Ubis ekonomer skjutit till $$$ i ett år till? NEJ.

Jag håller inte med om att det inte finns anledning att flyga LO. Jag anser att dess FM är vida överlägsen de andra simmarnas, likaså väder och AI i de flesta fall. Jag anser att möjligheten att skapa uppdrag fritt och testa mina egna färdigheter är mer värda än en dynamisk kampanj. Att flygplanen i alla spelen sen flyger, har radar och släpper bomber på likartat sätt är ganska naturligt.

Och Djup är upp till den som skapar uppdraget! Alla verktyg finns, sätt dig och skapa djupet!

Griffin: håller med i allt du säger. Finishen e under all kritik (har jag sagt i 1,5 år på beta, men finns inte resurser så blir det svårt att åtgärda tyvärr)... Hade önskat Windows GUI, men på det säljs INGA spel :(  Dumma amerikanare!... Buggarna finns, jupp. Men jag måste säga att med tanke på spelets komplexitet är i varje fall jag impad över hur få de är. Och också det faktum att vi i beta inte sett en enda bugg sen release vi inte vetat om (se ovan ang tidsbrist!)

/TD

Mr Jim

Har hört rykten om att radarn på F-15 har några grova buggar som är officiellt erkända vid det här laget. Tydligen ska det fixas till första patchen, bla det som Trakdah skrev om överdriven modellering av markstörning vid låghöjd men också andra saker, står med på simhq forum.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

TrakDah

#15
Jim,

vet inte vilken tråd på simhq du refererar till, men jag har inte undanhållit nåt här. Radarn har problem (överdämpad) på låg höjd. Sen finns det en misstanke om att nåt e fel med avökningsområdet jmf range, men det är inte säkert - vi tittar på det f.n.

I alla andra avseenden är radarn som den ska. Om de nu bara vill fixa så att man kan rikta om radarn i alla lägen, och gärna lägger til Bars (som utelämnats av nån anledning)

Edit: det är inte F15-radarn. Det är samma för alla.

/TD