News:

No significant change

Main Menu

Akktu Stakki

Started by Magnus, November 14, 2003, 00:42:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Aj då, det var ju inge trevligt. Synd att det ska behöva bli så, men jag förstår så klart F21.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Mr Jim

Magnus>Förstår folk som jobbar där, brukar alltid bli problem i slutändan om man inte frågat först med de flesta saker i verkliga livet ;)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

bALoO

Jag tycker nog att man borde glädjas över att det finns de som gillar divisionen och inte försöka bita av den hand som föder en. :-OO
Intel i5-4690K -  ASUS Z97-P - 2x4096MB DDR3 - Radeon HD7970

Jotte

#11
Registrerandet av en webdomän under .se med samma namn som ett "varumärke" som tex Akktu Stakki, om än inte så känt, är i de juridiska tassemarkerna om jag inte minns fel....

Fluff

Något som lätt borde kunna lösas med hjälp av en disclaimer eller dylikt. Känns inte riktigt befogat att driva en juridisk process över något sådant här. I synnerhet så som försvarets ekonomiska läge ser ut.

Å andra sidan har vi inte sett att man faktiskt vidtagit några åtgärder ännu. Finns ju en möjlighet att det vi skymtat hittills bara är en första obetänksam reaktion och att de kommer fram till samma slutsats som vi när de samlat sig lite.


/fluff
Odi profanum vulgus, et arceo

Magnus

#13
Känns som jag inte bordat startat detta.. Dels för att jag egentligen inte är rätt man att försvara Akktustakki andan. Då jag varit på Divisionen i ett halvår och inte ens är anställd där på heltid.

Jag ska tala i klartext. Akktustakki som division har funnits i decennier och har på eget bevåg varuskyddat sitt märke för egna pengar och driver det här av eget intresse. Märket i sig ägs av den som ar gjort det som allting annat här i vårat sammhälle så har vi en sådan rätt. Mannen som gjorde det har inte tillfrågats att få sitt märke utplacerats på websidan. Ingen på divisionen i sig har blivit tillfrågad att någon startar .se adressen. Division försökte göra detta för något år sedan men då var lagarna annorlunda som ni vet för att NIC skulle släppa .se adresser. Så man reggade .com istället. Sedan ändrades detta och man bevakade inte på eget intresse detta.

Så som jag personligen ser det så visst kan de ha .se adressen men märket är lite väl känsligt. Division förklarade detta för de som driver sidan och möttes av en arrogant attityd och ingen alls sammarbetsvilja varav tyngre argument var tvungna att tas fram.

Det har inget med marknadsföring att göra.. inget med Försvaret egentligen. Det handlar om upphovsrättslagen och sunt förnuft.

Fluff

Håller med helt där. Då ingen av oss här på NOSIG är direkt inblandad, förutom du då på ett litet hörn Magnus, och inte känner till alla detaljer kan vi bara ha en principiell uppfattning i frågan. Min högst personliga sådan är att detta borde gå att lösas på ett sätt som alla inblandade  vinner på. Akktu Stakki (virtuell) borde kunna få tillstånd att använda märket om man gör det på i ett för sammanhanget passande sätt. D.v.s. inte i kommersiellt syfte eller så att Akktu Stakki (riktiga) framställs på ett för dem oönskat sätt. Detta skulle innebära förutom att deltagarna i den virtuella divisionen får en extra verklighetsdimension i sitt spelande också att den riktiga divisionen får gratisexponering hos en målgrupp som måste anses attraktiv för flygvapnet; flygintresserade tonåringar med talang för knappande. (Ja, jag vet att inte alla är tonåringar, allra minst jag själv :))

Sedan är det naturligtvis en självklarhet att man inte skall uppträda arrogant i sina kontakter med rättighetsinnehavaren. Men det gäller även åt andra hållet. Då jag varken är eller har varit inblandad kan jag inte uttala mig hur det varit i det här fallet. Jag kan bara hoppas att alla inblandade är tillräckligt vettiga för att inse att det här går att lösa med fredliga medel.  
Odi profanum vulgus, et arceo

Magnus

QuoteOriginally posted by Fluff
...också att den riktiga divisionen får gratisexponering hos en målgrupp som måste anses attraktiv för flygvapnet; flygintresserade tonåringar med talang för knappande. (Ja, jag vet att inte alla är tonåringar, allra minst jag själv :))

Med tanke på att det var ungefär 300 personer som sökte pilotutbildning i flygvapnet i år så håller jag fullt med. Dock är det en helt annan debatt men som jag gärna deltar i.