News:

No significant change

Main Menu

Akktu Stakki

Started by Magnus, November 14, 2003, 00:42:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Magnus

Hörde 300 från de grabbarna som var nere på UTK i veckan. Vet inte hur sann den siffran är. Vi snackade om detta i fikarummet i veckan och som vi alla kom fram till så lever Flygvapnet kvar i tron att rekrytering sköter sig själv. Våran Div-Undare (Divisions Underättelseofficer) visade mig lite reklamfilmer från US Airfoce.. som bevisligen funkar..Vi är och har alltid varit dåliga i det här landet på att marknadsföra oss. Det räcker inte att ha en länk på mil.se Bli Stridspilot eller Bli Teknisk officer.. eller låta Markoolio visa jägarsoldator i sina musikvideos. Vi måste profilera oss och om överdrivet patriotiska reklamfilmer hjälper så go for it. Se bara vad Top Gun gjorde för Pilotansökningar på 80-talet.

Dock kan vi se fram emot lite trevliga flygscener i den nya filmen Hotet som har premiär nästa år.

Obizzz

Jasså? är det inspelat på F21?
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Magnus

#18
QuoteOriginally posted by Obizzz


            Jasså? är det inspelat på F21?

Mestadels på Vidsel, skjutområdet Nordväst om Luleå typ. 2:a Divisionen ställde upp med lite JAS för flygscenerna.. det är helikoptar och en Herkules med också.

Mr Jim

\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Babianen

#20
Kära nån...
Att vi inte sett den här tråden tidigare. Jag är _inte_ någon officiell talesman för vår lilla virtual squadron men med tanke på vad signaturen Magnus har skrivit här så måste ju någon från oss gå in och svara. Synd bara att vi missade tråden tidigare som sagt.

När dom som startade vår squad skulle registrera akktustakki.se kontaktade man presskontakten på F21, Stefan Helsing, och frågade om det var ok. Därifrån fick man grönt ljus och det var inte några som helst problem, tvärtom lät det väldigt positivt. Därför blev vi väldigt förvånade när det i början på november kom ett kryptiskt mail:

ââ,¬ÂRubrik: reg. varumärke
Kontakta mig genast på
Ring 073xxxxxxx
xxxxx@lulan.seââ,¬Â

Inget namn eller något.
Det framgick inte vem eller vilka det var som krävde detta. Efter lite mailväxling (ingen svarade på tel. numret/det fungerade inte) mellan den här personen, som inte ville presentera sig med annat än namn och hävdade att han representerade någon slags förening (namn okänt) som tydligen hade något att göra med ââ,¬Âriktigaââ,¬Â akktustakki, framkom det ganska snart att han inte alls ville vi skulle fortsätta med akktustakki.se. Det kunde lika gärna ha varit en 14-åring som mailat oss och man plockar inte ner en sida vid första bästa mail.
Vi försökte få svar på från personen vad det rörde sig om för förening/vilka som låg bakom o.s.v. men vi fick inget. Vi såg att det fanns ett AB med ett snarlikt namn med att det var under konkurs. Hur som helst så hade vi ju bara sidan av rena fritidsintressen och vi har inget som helst ekonomiskt intresse i det hela och vi ville ju inte absolut inte skada Akktustakki på något sätt! Tvärtom skulle man ju kunna kalla oss en fan-club nästanââ,¬Â¦ ;)
När vi förstod att ââ,¬Âvargenââ,¬Â var skyddad tog vi bort den från sidan, även om jag personligen tycker det är rätt löjligt att vi inte skulle få använda den. Vi erbjöd att samarbeta med gratis webutrymme, gratis email o.s.v. Vi skulle med glädje sponsra med gratis reklam, all form av samarbete hade varit trevligt, vi var öppna för förslag, men det verkade bara finnas ett läge: Stäng ner sidan!
Det blev bara tvärstopp. Till sist fick vi ett mail:
ââ,¬ÂVi har beslutat att ni inte får använda er av vårt namnââ,¬Â ââ,¬Â¦ ââ,¬Â Ni får månaden ut på er att stänga sidan då, och ta sedan bort även länkning från www.akktustakki.se så att den inte förknippas med er nya sida...ââ,¬Â
Mailet undertecknades, med vänliga hälsningar inte att förglömma, av en privatperson. Ingen titel/position eller liknande. Observera att vi ALDRIG fått NÅGOT SOM HELST svar på vilka som ligger bakom dessa ââ,¬Âviââ,¬Â som hade beslutat vår sida skulle stängas.
Man har ju kunnat förvänta sig att få lite mer officiella krav från F21 om så hade varit falletââ,¬Â¦ Utifrån den kontakt vi har fått har vi bara kunnat konstatera att det är en okänd grupp/förening som genom en person vill stänga ossââ,¬Â¦ Hur kan NÅGON tro att man tar ner en sida bara för något sådant? Inte vi i varje fall.
Vi tyckte vi var väldigt tillmötesgående utifrån de uppgifter vi hade och nu var vi ärligt talat trötta på den här personen som trodde han kunde komma och stänga sidan för oss.
Vi skrev ett sista mail där vi redogjorde för vår ståndpunkt, att vi inte haft nått som helst ont uppsåt med sidan, och där vi upplyste om vilka rättsliga instanser den här personen hade att vända sig till om han ville ta av oss sidan.
Vi föreslog också att personen skulle ta kontakt med Helsing på F21 om han inte ville det här skulle hända igen. Man måste trots allt säga att presskontakten ord genom officiella vägar från F21 känns lite tyngre än kortfattade mail från privatpersoner.

Slutligen kan jag säga att åtminstonde jag personligen inte direkt har samma positiva bild av ââ,¬Âriktigaââ,¬Â Akktu stakki som jag hade tidigare... Hela den där soppan i november var allt annat än rolig. Jag har pratat med bl.a. amerikanska virituella squadrons döpta/efterliknande verkliga motsvarigheter och dom har inte alls haft problem. Det känns inte direkt lockande att göra någon som helst reklam för Akktu stakki / F21 på internationella forum / online längre. Det känns lite som att ha en hemsida tillägnad svensk hockey och döpa den till vitryssland.se.

Vår sida är hur som helst ââ,¬Âalive and kickingââ,¬Â fortfarande och vi har inga planer på att flytta i dagsläget.
Vill ni tjöta med oss kan ni titta in på irc: #akktustakki på quakenet.

Som sagt det här är MINA personliga erfarenheter/åsikter i den här frågan och det är INTE en slutgiltig officiell ståndpunkt från F21 Swedish Virtual Squadron.

/Andreas "Babianen" Larsson
F21 Swedish Virtual Squadron

Magnus

Jag tycker att du ska ringa till divisionen. Förklara hur ni tänkte och att ni pratade med Chefen Info om det osv. Jag är rätt säker på det finns många bra saker som kan komma ur ett sammarbete.

Eftersom jag har haft "möjligheten" att följa detta nu från bådas håll så är det bara att konstatera att det som vanligt handlar om kommunikation och en del missförstånd.