News:

No significant change

Main Menu

Datorproblem!

Started by Lomez, September 09, 2003, 20:40:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lomez

Har hjälpt en kompis bygga ihop en ny dator med S-ATA hårdisk, Kan man styra denna hårdisk som C: ?

För vid alla tidigare försök att installera hårdisk från bios etc så har datorn haft mycket svårt att hitta den.

Via XP skiva så kunde man hitta den installationsprogrammet (boot) men efter ompartioneringar och installation så startas datorn om och den kunde ej hitta hårdisken iaf.


hjälp....

Lomez :-OO

SledgeHammer

Eller som att man måste trycka F6 och installera drivrutinen omedelbart i början av installationen.
Mvh  - Stefan -


Lomez

#2
Den det är ett abit IS7-G nånting.., jag provade installera med en annan hårdisk icke S-ATA som primär master C: och det funkade fint, xp hittade lätt den andra hårdisken efteråt (S-ATA ) som jag kopplat som sekundär master. (som om det vore så dags då)

i BIOS så hittar jag S-ATA hårdisken men det går inte att boota från den direkt när han skall försöka ladda den i dos, då laddar den bara boot xp skivan och startar installations programmet, tar jag ur skivan så klagar den över att det inte finns någon systemdisk osv.

Har försökt med alla möjliga konfigurationer i BIOS.
För det första vet jag inte om det kan ske konflikter mellan IDE kontrollerna eftersom S-ATA också använder IDE 1 & 2 fast via S-ATA såklart (ex om man vill att SATA 1 skall gå som IDE1->Master eller IDE1->SLAVE, samt IDE2->master osv.osv..
alltså man kan styra IDE kontrollerna via S-ATA.

Men kopplar jag då den vanliga IDE1 till ex en slave:ad CD-ROM och använder S-ATA1 (av4) som primär master (vilket igentligen kommer ifrån IDE1, kan det då bli konflikter? eller måste jag använda mig utav IDE2 för cd-romen för att S-ATA1-IDE1 skall funka?

har provat 100 tals varianter känns det som men utan resultat. :-OO

Det där med F6 i installationsprogrammet lät intressant.. får ta o prova lite till...aldrig ge sig..aldrig ALDRIG!! X-(

tacksam för all hjälp!