News:

No significant change

Main Menu

CTI/RTS

Started by Dubble0zero, September 01, 2003, 22:05:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dubble0zero

Först när det kom så tyckte jag att det verkade välldigt krångligt och inväcklat, men nu har jag spelat det några gånger, och jag har kommit på att det inte är så farligt...
Därför tänkte jag föreslå att vi kunde köra lite CTI på internet, vi i NOSIG i ena laget, och löst folk från internet i det andra...

Det enda problemet som jag ser är att det andra laget kanske blir lite få mot slutet om folk loggar ur, för att det tar ett tag att spela en match...
Och så vet jag inte hur det är med servrar, man kanske ska kunna vara flera (10-20 i varje lag) för att det ska bli bra, och då kanske inte Ctrl's server hänger med längre, men i värsta fall så får vi väl okupera nån server på nätet och se till att vi hammnar i samma lag... ;)

Vad säger ni, det är väl värt ett försök nån dag i alla fall... :)
...000... =)

KeyCat

Har provat CTI vid ett tillfälle och tyckte då inte det var riktigt min grej men om vi blir tillräckligt många NOSIG'ar är det klart jag ställer upp och gör ett nytt försök :p

@ ctrl : Gjorde lite tester på din server igår och jag kan säga att ToD får servern att jobba rejält. Periodvis var CPU load för mycket men vi vet ju att det uppdraget har många AI grupper och dessutom många triggers. Det är spelbart men på gränsen...

Bättre funka det med uppdrag som använder Group Link II scriptet. I det test uppdrag vi körde var CPU load minimal trots hög "aktivitet" (men med ökad bandbredd!?).

Har aldrig öppnat ett CTI uppdrag så jag vet inte hur mycket AI/script det är i sånna men det är ju bara att testa.

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Dubble0zero

Jag vet inte hur mycket det tar på servern om man har mycket folk och en massa scripts och annat, eftersom att man kan göra nya gubbar och fordon så kan det ju bli rätt mycket saker efter ett tag... Och så har jag hört att folk klagar på lagg när det körs, men som sagt så vet jag inte hur mycket ett sånt uppdrag tar...
...000... =)

granQ

kan med största sannolikhet inte närvara själv, men snacka med t ex swec om ni kan lira med dom.. dom kan sina grejer, spelar bra/schysst.. löst folk på internet fungerar aldrig.

cti rockar på det sätt att man verkligen kan göra allt.. ligga ambush själv på något ställe, samordna anfall, leda striden som commander eller liknande.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

look2

du fråga kanske, men vad är CTI och RTS?

Dubble0zero

Ingen dum fråga alls (och även om den vore så skulle det inte vara fel ;) )...

CTI står för Capture The Island, det är en RTS (real time strategy(typ som AoE, eller C&C)) mod till OFP, det funkar så att en är comander, denne comander har till sitt förfogande ett fordon (Bradley eller BMP) som fungerar som towncenter i AoE...
Med dethär fordonet så kan comandern bygga upp en bas, han kan skapa arbetare som sedan kan bygga andra byggnader, t.ex. baracker, flygfällt och pansarvagns fabriker...
Sedan så kan han skapa de fordon han vill i de byggnaderna, men som i alla andra strategispel så kostar det pengar att göra saker...
Pengar får man genom att man håller så mågna städer som möjligt, man får mer pengar ju fler städer man håller...

Sen så finns det ju flera roller i ett CTI spel, alla som inte är commander får arbeta för laget, de ska ta städer för att laget ska få in pengar, och de får även själva in pengar om de tar en stad, med dehär pengarna så kan de köpa trupper eller fordon som de sedan kan använda till att ta över fler städer...

Sen är det som i alla andta RTS spel att målet med hela spelet är att ta över hela ön (därför namnet CTI), och med andra ord slå ut fiendens bas, och främmst deras huvudfordon, eftersom att de kan bygga nya baser med det...

Såhär har jag förstått det i alla fall, men jag har inte spelat så många gånger, så om jag har sagt nått fel så får nån rätta till (Jag är inte säker på hur det är att vara comander, för det har jag alldrig varit)...
...000... =)

Assassin

Låter ju faktiskt riktigt intressant det där, kanske man borde prova på...

och bara en rättelse här: Pansarvagn? Stridsvagn! :D
/Assassin

\"Förhelvete soldat, ficka öppen! Materielen trillar ut, skogen trillar in!\"
Brigadchef - Blå Brigaden - www.bluebrigade.org (när laptop\'en är igång)

Dubble0zero

#7
Hmm...
*muttrar nått om alla dessa gammla "låtsas militärer" som alltd ska ha rätt nomeklatur (eller hur det nu stavas)*
:-OO

Jaja, jag får väl skylla på att jag inte har gjort lumpen än och därför inte lärt mig skillnaden... ;)
...000... =)