News:

No significant change

Main Menu

Hårddisk?

Started by Bax, August 12, 2003, 21:45:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

T0TT

på tal om HDD så undrar jag vad det e för skilnad på S-ATA & IDE???

:-/
AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 3800+,  MMX,  3DNow (2 CPUs)
2048MB RAM
NVIDIA GeForce 6600 GT x2 SLI
Sound Blaster Audigy 2 Platinum
Logitech z-5500

Horizon

Serial ATA har en snabbare överföringshastighet än vanlig ATA (IDE-gränssnittet). Dessutom är kablarna inte några såna där flatkablar som hindrar luftgenomströmningen i lådan, utan små runda saker. Bra när man vill fixa bra kylning i burken.

Det var lite kort om S-ATA, någon annan kan säkert dra till med en massa tekniskt mumbo-jumbo... :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

=) Nej?

Den största skillnaden är ju att isf ett parallellt gränssnitt som kräver många ledningar så används ett seriellt som endast kräver några få. Därav den tunna fina sladden. Om de sen är snabbare tvivlar jag på då det ju faktiskt i övrigt är en vanlig jäkla hårddisk :D
Mvh  - Stefan -


Horizon

Bax:>> Hur blev det med hårddisken? WD eller SG?

Jag är själv på gång att köpa ny HD, eftersom jag till min förskräckelse idag upptäckte att min nuvarande 46-gigabytare (IBM Deathstar :) ) är på väg att bli fullproppad med en massa musik och filmer.

SATA är det som gäller, men jag tror faktiskt att jag kikar på en SG eftersom jag vill ha en så tyst hårddisk som möjligt. Vet dock inte om det är samma med deras SATA-diskar som med PATA-diskarna i Barracuda V-serien. Hoppas i alla fall att de fortsätter i den tysta traditionen...

Tips, tankar och recensioner mottages tacksamt!
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Låter bra Magnus! Kan du testa att bencha lite med Sisoft Sandra kanske? Nu sitter jag med fingret på avtryckaren här hemma, så snart monterar jag en SATA-disk bradvid min gamla IBM-harv. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

ctrl:>> Här är några program som NH använder i sin test av hårdiskar:

HDTach 2.61

ATTO Disk Benchmark

Ziff Davis Winbench 99

Vet dock inte om de går att få tag på i några gratisversioner.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Bax

#14
Jag köpte en WD Caviar 120Gb, jag hann aldrig installera den till LANet man har nu slängt in den och börjat konfigurera.

Jag valde att bara köra en partition efter råd från några datanördar(ej simmers) med anledning av att jag har den gamla 10Gb som arkiv istället + att där finns en liten spelpartition som fungerar utmärkt som enbart Falcon partition för många defrag och om formatteringar.
Av erfarenhet så sa mina polare att det alltid slutar med strul med partitionering då man alltid för eller senare upptäcker att det är för lite plats på just den man använder, kör slut på HD och köp en ny sen var deras råd.

Till min stora överaskning så var den nya HD mycket tystare än den gamla Maxtor driven.

Under min konfigurerings period så kör jag med dubbla windows och väljer i BIOS var jag skall boota ifrån.
Obs, det var inte helt enkelt att starta upp på nya driven för att formattera och installera XP. Under XP CDÃ,´s startfas så står det en liten text nertill som säger att man måste trycka F6 om man vill installera speciell drivis för moderkortets SCSI.
XP hittar alltså inte SATA chippet av sig själv utan jag fick först plocka ner SATA drivisarna från ASUS moderkort CD till diskett och ladda in dom under uppstart via procedur med F6.
Både i BIOS och XP så verkar dom likställa SATA med SCSI dvs ett helt separat system, således har jag nu en Primary master på IDE samt en Primary master på SATA och väljer starta från SCSI device i BIOS.

Dessutom så har jag exprimenterat med att slå av ACPI i BIOS vid installation. Något har ändrats men jag är inte riktigt på det klara med vad ?
Nu har alla komponenter olika IRQ men jag kan fortfarande inte ändra dom manuellt i XP - kanske kan man låsa dom i BIOS men det har jag än ej provat.

Summa summarum - som vanligt tar det än j**la tid och massa meck som vanligt !

mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Horizon

Hehe, det är uppfattat Bax! :D

Fingret ligger krökt över avtryckaren och just nu är det en Seagate Barracuda SATA-disk som finns i siktet. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names