News:

No significant change

Main Menu

Hårddisk?

Started by Bax, August 12, 2003, 21:45:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bax

Jag måste skaffa mer HD !
Sneglar liksom Ctrl på Seagate Barracuda 120 Gb för SATA.

Har någon en vettig idé om hur man bör partitionera den ?
Förrut i Fat32 så ville man ju inte ha för stora diskar med för långa adresseringar och fel klusterstorlekar. Är det nått man måste ta hänsyn till även med NTSF(eller vad det heter)?

Hade tänkt mig ungefär:
C, 10 Gb för system (eventuellt dualboot)
D, 60Gb Data
E, 40 Gb Arkiv
F, 10 Gb Falcon (samt andra grejer som kräver återkommande lavemang)

Några kommentarer, tips !!

mvh
bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Maverix

INGEN Seagate SATA!! Enligt alla recensioner som jag plöjt igenom så skulle man undvika SATA från Seagate, de presterar dåligt osv osv.
Välj istället:
Western Digital Caviar XL+ WD1200JD 120Gb 7200rpm 8Mb SATA  (ca 1490kr Datorbutiken)

När det gäller partitionerna så föredrar jag personligen inte för många, det är dock en smaksak och i o med NTFS så kvittar det nästan hur man lägger upp det, det var känsligare förr med FAT16/32

Maverix


;)

griffin

Jag har inga problem med min Seagate Barracuda SATA :)

Så in i h-e dålig prestanda har jag inte märkt.
snappahead

Maverix

Ja, dessa sablars recensioner kan man i vissa fall inte följa blint, eget omdömme är det bästa.

Maverix

Bax

Ok - bra synpunkter !
Har även kollat in WD och det är ju försumbar prisskillnad. WD har ju ett teknik försprång iochmed deras Raptor modell men Caviar ser ju likadan ut på pappret som Barracuda. Fördelen med Seagate för min del var att jag tänkte knalla upp på Mycom i övermorrn eftersom dom har den på lager till bra pris.
Det blir nog WD eftersom dom har bra rykte och dessutom har jag redan provat Seagate och Maxtor tidigare. Kan vara bra att prova nytt märke för kommande erfarenheter.

Har man fördel av att köra swapfilen manuellt låst till en egen partitionering ?
Hur stor bör den då vara ?

mvh
bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Bax

Blir inget Mycom för mig på Fre - beställde WD Caviar 120 Gb innan idag !

Skulle gärna hänga med på lunch men skall upp med en Cub och förnya single engine behörigheten. :D

Jag kollade runt på nätet lite och hittade tester mellan Caviar och Barracudan (Ej SATA utan ATA) och helt klart så var WD bättre på allt utom akustik.
Jag får helt enkelt prova och se om jag står ut med ljudet.

mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW



SledgeHammer

Uff, håller med ctrl till fullo.

Har själv beställt 2st WD Caviar WD2000JB 7200rpm SE då jag har provkört den modellen (dock en med lägre kapacitet) och tycker att den funkar bra. Nej, jag har inga siffror och nej jag jämförde inte med något annat =)
Mvh  - Stefan -