News:

No significant change

Main Menu

Vill lära mig...

Started by Dubble0zero, July 18, 2003, 01:07:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dubble0zero

Nu är det så här att jag har fått för mig att göra ett litet uppdrag där jag kombinerar Grouplink skriptet och Keycats "random grej" från La drang... (jag vet att jag inte är ensam om de planerna...:))

Jag har gjort ett uppdrag (kopierat det mesta från ToD, ändrat gubbar och flyttat till Nogova)
Jag har bara ett litet problem, hur fixar jag in grouplink scriptet i uppdraget? jag har tittat på det, men jag har inte kommit på hur jag ska göra...
Jag är inte någe erfaren av att scripta utanför editorn, jag har alldrig fått det att funka...
Så nu tänkte jag att KC, Ctrl eller nån annan som kan skulle kunna förklara lite här... :)
...000... =)

KeyCat

#1
Vad det gäller mitt GroupLink II script så är det enklast om du först tittar på något av de två exempeluppdrag som finns med, därefter läser igenom hela README.TXT eftersom den förklarar det mesta och det är inte så svårt som det först verkar...

Här är några generella tips:

1. Ge alla grupper ett namn genom att skriva tex "ge1=group this;" i officerarens init fält. Gruppen döps då till "ge1"

2. Ge även alla tomma fordon/BMP/helikoptrar ett namn i editorn, tex "EastJeep1" osv. så att du kan använda "this moveInCargo EastJeep1" i AI gubbarnas initfält för dem som skall åka där bak.

3. Alla som inte är antingen piloter eller crew hoppar ut ur fordonen. Med andra ord de som du vill skall stanna kvar i BMP, tanks, helikopter skall vara piloter och crew. Ge också piloten/commander crew högre rang än övriga.

4. Group Link II scriptet initieras från INIT.SQS och ser i exemplet ut som följer...

[[ge1,ge2,ge3,ge4,ge5,ge6,ge7,ge8],[ge1],[ge1],gw1,3,0.10] exec "aigrouplink2.sqs"

De första 8 grupperna (ge1-ge8) inom [ ] är namnen på de AI grupper som skall kunna kalla på hjälp från varandra.

Därefter kommer en ny "lista" inom [ ] (i detta exempel bara en, ge1, men kan vara fler) på de AI grupper som skall vara stationära. Dvs de skall kunna kalla på hjälp men skall inte springa/köra ifrån sin givna plats och hjälpa andra.

Nästa "lista" inom [ ] (i detta exempel bara en, ge1, men kan vara fler) anger de AI grupper som inte har några fordon.

Nästa parameter (i detta exempel, gw1) anger namnet på den grupp fiende AI'n skall hålla koll på. Dvs din egen grupp.

Nästa parameter (i detta exempel, 3) anger hur många support grupper som AI'n maximalt kan kalla på vid ett tillfälle. Anges värdet 0 kommer scriptet slumpmässigt bestämma detta mellan 2-5 grupper.

Och sista parametern (i detta exempel, 0.10) anger hur benägna AI'n är att kalla på hjälp. Värdet kan vara mellan 0.00 - 1.00, där 1.00 innebär att de aldrig kallar på hjälp och 0.00 innebär att de kallar på hjälp så fort de får syn på en.

Håll koll på alla "[ ]" och "," brukar vara det man gör fel på. För att allt skall funka så behövs ett par andra objekt finnas på kartan, se exemplet och klipp och klistra till ditt eget.

5. Om du skall kombinera detta med mina andra script från ToD så tänk på att det troligvis inte är så smart att använda grupper som genereras dynamiskt till GroupLink II eftersom de endast består av 1 officer till en början. Välj istället ut större grupper som finns hela tiden på kartan och använd dem med GroupLink II som supportgrupper.

Om du börjar enligt ovan så kommer säkert de specifika frågorna vartefter...

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

KeyCat

QuoteOriginally posted by Dubble0zero
Jag är inte någe erfaren av att scripta utanför editorn, jag har alldrig fått det att funka...

Vad det gäller script i allmänhet så rekommenderas OFPEC starkt! Finns bland annat många tutorials avsedda för nybörjaren, det var så jag började...

http://www.ofpec.com/

Och har du/ni svårt att välja något bra att börja med så blir min andra rekommendation denna som är skriven av en svensk :p

Johan Gustafsson's Scripting Tutorial

Ha inte alltför storslagna planer i början. Som allt annat man vill lära sig så är det oftast bäst att börja med enkla saker, sedan lossnar det efter hand.

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Dubble0zero

#3
Tackar för länkar och tipps, jag ska läsa lite och se hur långt jag kommer...
Om jag behöver så frågar jag mer senare...;)

*edit* Och nu till frågorna... :)

Vet nån hur man gör ett intro till uppdraget, jag har valt intro i den lilla menyn och sparat uppdraget med intro, men det kommer inte när jag spelar uppdraget...

*/edit*
...000... =)

KeyCat

#4
Har själv aldrig gjort ett intro så jag kan tyvärr inte hjälpa dig.... Kanske någon annan vet?

Gjorde en snabbsökning på OFPEC och hittade detta som kanske kan vara till hjälp ;)

Intro to Camera Scripting

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Dubble0zero

Tackar, mycket kul info där, tyvär inget som hjälpta mig i den frågan... men nu kan man ju göra lite bättre cutscenes... :)
...000... =)

Jotte

Har du valt "merge" i menyn i Editorn?

Dubble0zero

hmm... merge har jag alldrig vetat vad det har betytt, och konstigt nog så jag har inte rört det faktiskt... :-OO

...000... =)