News:

No significant change

Main Menu

SAAB A21R?

Started by Clark, July 07, 2003, 14:03:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Clark

Jag var på Classic Car Show på Margeretetorp nu i helgen och förlustade mig. Förutom en massa trevliga bilar hade de flyguppvisning.
Först en Yakulov-nånting (propellerplan från 40-50-tal tror jag) som gjorde lite kul manövrar.
Men sedan kom ett jetplan, som inte var med i flyguppvisningen utan förmodligen bara gjorde en sväng över Margeretetorp. Den hade militära beteckningar och var förmodligen från F-10 Ängelholm. Kunde det ha varit en Saab A21R? Den hade samma vingform och jag kan inte komma på någon annan liknande, inte någon i alla fall som skulle ha svenska militära beteckningar. Någon som vet?

Till skillnad mot de bilder jag har hittat var den här silverfärgad.

Bild på propellerversionen:


Jetversionen:


/C
Clark

\"There may be a slight ringing in your ears. Fortunately, you\'ll be nowhere near them.\" - Cecil - The Simpsons

AMD Athlon 1.2
1 GB RAM
MSI GeForce FX 5200 128 mb & Voodoo 3 2000 PCI
SB Live! 5.1

Clark

#1
Tack vare JStar så tror jag att det var en De Havilland Vampire. Visste dock inte att vi hade haft den i Sverige, och enligt min flygidentifieringsbok så står det inget om det heller.
Man skall lära sig något nytt varje dag... :)



/C
Clark

\"There may be a slight ringing in your ears. Fortunately, you\'ll be nowhere near them.\" - Cecil - The Simpsons

AMD Athlon 1.2
1 GB RAM
MSI GeForce FX 5200 128 mb & Voodoo 3 2000 PCI
SB Live! 5.1

griffin

Det brukade i alla fall förr flyga en vampire över norrköping då och då. Tror det var nån flygklubb i trakten som hade en. Var ett tag sen jag såg den sist, typ förra sommaren eller nåt sånt.
snappahead

Fozz

Skitans att jag missade classic car!
Bor ju inte många kilometer utanför tillställingen, samt hade en kompis som praktitskt taget bor inne på området. Perfekt parkering med andra ord.
Hade annat o göra, men hade jag vetat om flyguppvisningen så hade man ju prioriterat bort allt annat.
Jaja....nästa år.
Alla generaliserar...


Clark

Hehe, det var synd. Det var riktigt kul, med mycket bra väder. Och flyguppvisningen var sevärd.

Tack för svaren, jag tror nog vi kan säga definitivt att det var en Vampire. Ett helt underbart ljud i de där gamla jetplanen...

/C
Clark

\"There may be a slight ringing in your ears. Fortunately, you\'ll be nowhere near them.\" - Cecil - The Simpsons

AMD Athlon 1.2
1 GB RAM
MSI GeForce FX 5200 128 mb & Voodoo 3 2000 PCI
SB Live! 5.1